محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در برنامه گزارش هفتگی شبکه یک سیما درباره کانال مالی اروپایی‌ها اینستکس گفت: این کانال مالی که اروپایی ها درست کرده اند در حقیقت کانال مالی نیست بلکه یک کانال کالایی است یعنی نفت ما را می گیرند و از آن طرف به ما کالا می دهند و اشتباها اسم این را کانال مالی گذاشته اند، این یک کانال کالایی است، نفت ما به فروش می رسد در مقابلش پول ما می رود در یک صندوقی که در اختیار خودشان است از آنطرف به ما دارو، کالاهای کشاورزی و غذا می‌دهند.

وی در ادامه افزود: نکته مهم این است کشورهای غربی و اروپایی تامین مالی ما را با مشکل مواجه کرده اند ولی می گویند بیایید با ما همکاری مالی انجام دهید خوب اگر شما بانک هایتان با ما کار نمی کنند چه انتظاری دارید که بانک های ما با شما مبادله مالی داشته باشند.

رضایی در ادامه از رفتار اروپایی ها انتقاد کرد و گفت: از بی صداقتی غرب و تحمیل خواسته هایشان به کشور ما می شود فهمید که تامین مالی کشور ما را و حتی پول خود ما را حاضر نیستند به ما بدهند بعد می گویند شما بیاید با ما همکاری مالی داشته باشید و برای همین است که ما به این تقاضاها در مسئله سی اف تی و پالرمو مشکوک هستیم و از دولت و مجلس خواسته ایم به صراحت به ابهامات مجمع تشخیص پاسخ دهند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت در پایان تاکید کرد: باید ببینیم در عمل چه اتفاقی می افتد، متاسفانه صداقت اروپایی ها با ما خیلی بالا نبوده، آمریکایی ها که همیشه دروغ گفته اند، اروپایی ها هم همیشه وعده می‌دهند اما نمی‌دانیم چه مقدار به وعده های خود عمل می‌کنند. امیدوارم اینها حداقل یک حداقل وفاداری به امضای خودشان در مساله برجام داشته باشند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.