مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در سفری که به مجارستان داشت، با اشاره به اینکه کشورش این قتل را پنهان نمی‌کند، اظهار کرد: واشنگتن اقدامات بیشتری را برای محاکمه تمامی مسئولان قتل خاشقجی که دوم اکتبر گذشته در سفارت کشورش در استانبول رخ داد، اتخاذ خواهد کرد.

عربستان که ابتدا قتل خاشقجی را تکذیب می‌کرد، تأیید کرد که "مزدورانی" وابسته به ریاض این قتل را مرتکب شده‌اند اما اینکه مسئولان و رهبران برجسته این کشور در قتل خاشقجی دست داشته باشند را رد کرد.

نمایندگان پارلمان آمریکا چه دموکرات‌ها و چه برخی از جمهوری‌خواهان واکنش جدی کشورشان نسبت به این قتل و نیز بحران انسانی در یمن را خواستار شده‌اند.

کابینه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تا هشتم فوریه فرصت داشت گزارشی از پرونده قتل خاشقجی به کنگره ارائه دهد.

گروهی از اعضای مجلس سنا از جمله نمایندگان دموکرات و جمهوری‌خواه روز پنج‌شنبه پیش از اتمام این مهلت اقداماتی برای محاکمه ریاض در پیش گرفته و از تلاش برای تصویب ممنوعیت فروش سلاح و نیز اعمال تحریم‌هایی علیه این کشور خبر دادند.

اما ترامپ با این اقدامات قانونی مخالفت کرد زیرا او فروش سلاح را عامل مهمی برای مشاغل در آمریکا می‌داند.

او که از محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان حمایت می‌کند، نمی‌خواهد روابط کشورش با ریاض دچار تنش شود.

تیم کین، سناتور دموکرات آمریکا گفت، پامپئو نمایندگان آمریکایی را در جریان تحقیقات در این پرونده قرار داد اما وارد جزئیات آن نشد.

کین که عضو دو کمیته نیروهای مسلح و روابط خارجه در سنا است، گفت: گزارش مورد نظر ارائه نشد.

این سناتور دموکرات آمریکایی افزود: این امر دیگر به سطح پوشش دولت ترامپ بر این قتل رسیده، آمریکا نباید به این سطح از سقوط اخلاقی برسد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.