حمید حسینی تصریح کرد: در سال ۲۰۱۷، ­ ترکیه ۶.۵ درصد از کالا‌های صادراتی خود به ارزش ۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار را به عراق صادر کرد، اما در سال ۲۰۱۸ این کشور­ با صادرات ۴.۵ درصد از کالا‌های صادراتی خود به عراق، ­ توانست ۷ میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار کالا به عراق صادر کند.

دبیر کل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق ادامه همچنین گفت: صادرات محصولات فلزی ایرانی به عراق در سال ۲۰۱۸ افزایش دو برابری داشت طوری که ما در کل سال ۲۰۱۷ حدود ۴۵۰ میلیون دلار محصولات فلزی به عراق صادر کردیم، اما توانستیم در ۶ ماهه نخست سال ۲۰۱۸ به این میزان صادرات برسیم.

وی افزود: لوازم ساختمانی، محصولات شیمیایی و پتروشیمی و مواد غذایی بیشترین محصولات صادراتی ایران به عراق در سال ۲۰۱۸ بوده است.

حسینی با بیان اینکه تنوع محصولات صادراتی به عراق افزایش یافته است، گفت: برای نخستین بار در سال ۲۰۱۸ توانستیم محصولات مبلمان، کفش و پوشاک را علاوه بر سبد محصولات صادراتی گذشته، به عراق صادر کنیم که نشان می‌دهد بیشتر محصولات باکیفیت ایرانی در بازار عراق از قدرت رقابت با محصولات روز دنیا در بازار عراق برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه طی دی ماه امسال روند صادرات ایران به عراق وضع خوبی نداشت، افزود: این مساله دو علت داشت که یکی تعطیلات ژانویه و دیگری موضوع پیمان‌سپاری ارزی و مشکلات ناشی از آن برای صادرکنندگان بود.

دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت: دی ماه ۹۷ میزان صادرات ایران به عراق به ۵۱۰ میلیون دلار کاهش یافت این در حالی بود که در سال جاری در برخی ماه‌ها میزان صادرات کشورمان به عراق به ۹۰۰ میلیون دلار هم رسید البته امسال، متوسط صادرات ایران به عراق ماهانه حدود ۷۵۰ میلیون دلار بوده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.