همچنین گزارش شده که این سلاح‌ها از سوی گروه‌های انصارالله که علیه ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی و نیروهای مورد حمایتش در یمن می‌جنگند، تصاحب شده‌اند و به این معنی است که آنها احتمالا این سلاح‌ها را مهندس معکوس کرده‌اند.

یک مقام وزارت دفاع آمریکا به سی ان ان تایید کرد که آمریکا مشغول تحقیق درباره این مساله است و انتقال تجهیزات نظامی به این شکل به یک طرف سوم ناقض توافق‌های آمریکا و ائتلاف عربستانی در زمینه تسلیحات است.

چند فرمانده محلی و تحلیلگر به سی ان ان در طول تحقیقاتی که داشته گفتند که عربستان سعودی و امارات متحده عربی از سلاح‌هایی که آمریکا به آنها داده به منظور تحت کنترل گرفتن گروه‌های شبه نظامی و دیگر شبه‌نظامیان در جنگ یمن استفاده می‌کنند.

این در حالی است که بعد از قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار عربستانی منتقد حکومت این کشور در استانبول به دست ماموران عربستانی فشارها بر آمریکا به منظور کاستن از نقش خود در جنگ تحت رهبری عربستان در یمن افزایش یافت.

بسیاری از قانون‌گذاران آمریکایی معتقدند: محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی دستور این قتل را داده است و گفته‌اند که از کمک‌های فعلی دولت آمریکا به عربستان سعودی در رابطه با جنگ یمن به دلیل این نقش محمد بن سلمان حمایت نمی‌کنند.

ماه دسامبر گذشته سنای آمریکا با ۵۶ رای موافق به ۴۱ رای مخالف، قطعنامه‌ای را تصویب کرد که به موجب آن نیروهای آمریکایی مستقر در یمن یا به نوعی نقش‌آفرین در جنگ یمن به جز آن دسته از سربازان مامور به جنگ با القاعده و نیروهای شریک آن باید خارج شوند. با این حال مجلس نمایندگان آمریکا در آن ماه در حالی که تحت کنترل جمهوری‌خواهان بود قطعنامه‌های مطرح شده در زمینه تعیین اختیارات در ارتباط با جنگ یمن را بلوکه کرده و این قطعنامه‌ها اجازه رای‌گیری در صحن این مجلس را پیدا نکردند.

با این حال انتظار می‌رود در کنگره جدید با توجه به تسلط دموکرات‌ها بر مجلس نمایندگان بار دیگر قانون‌گذاران آمریکایی ترامپ را تحت فشار قرار دهند تا سیاست‌های دولتش در قبال عربستان سعودی را تغییر دهد.

یک نماینده دموکرات به نام رو – کانا به پایگاه هیل گفت: انتظار دارد ماه آینده میلادی قطعنامه‌ای در این خصوص در صحن مجلس نمایندگان آمریکا مطرح شود.

کانا خاطرنشان کرد: این اولین بار از سال ۱۹۷۳ تاکنون خواهد بود که ما با موفقیت قطعنامه‌ اختیارات جنگی را در سنا و در مجلس نمایندگان تصویب خواهیم کرد. با این حال گمان برده می‌شود که ترامپ این قطعنامه را با امضایش تبدیل به قانون نکند و سال گذشته میلادی او تهدید به وتوی لایحه در سنا کرده بود.

دولت دونالد ترامپ با این حال در ماه نوامبر به عملیات سوخت‌رسانی هوایی به هواپیماهای ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی برای جنگ یمن پایان داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.