مجلس سنای آمریکا که با اکثریت جمهوری‌خواه آغاز به کار کرده در یک رأی‌گیری «نمادین» مخالفت خود را با تصمیم «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای خارج کردن نظامیان این کشور از سوریه و افغانستان ابراز کرد. 

مجلس سنای آمریکا با ۷۰ رأی موافق و ۲۶ رأی مخالف به یک متمم غیرالزام‌آور رأی داد که پیش‌نویس آن توسط «میچ مک‌کانل»، رهبر جمهوری‌خواهان سنا تهیه شده بود. این متمم تصریح می‌کند برداشت مجلس سنا این است که گروه‌های افراطی در دو کشور «تهدیدی جدی» علیه ایالات متحده به شمار می‌روند.

رأی‌گیری بامداد سه‌شنبه جدیدترین نشانه‌های بارز شدن اختلافات میان ترامپ و نمایندگان هم حزبش در کنگره آمریکا است.

«دونالد ترامپ» ۲۸ آذرماه با اعلام اینکه مأموریت ادعایی نظامیان آمریکایی در شکست داعش به پایان رسیده از قصد خود برای خارک کردن آنها از خاک سوریه خبر داد.  

بعد از اعلام این خبر، «جیمز متیس»، وزیر دفاع آمریکا و «برت مک‌گورک»، نماینده رئیس‌جمهور آمریکا در ائتلاف موسوم به ضدداعش، از سمت خود استعفا کرده‌اند.

نزدیکان ترامپ به محوریت «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و «مایک پامپئو» هم تحرکاتی را برای منصرف کردن ترامپ از این تصمیم آغاز کرده‌اند. 

در متممی که بامداد سه‌شنبه در سنا به تصویب رسید ادعا شده «خروج شتابزده» از سوریه می‌تواند باعث بی‌ثباتی در منطقه شده و به ایجاد خلایی منجر شود که ایران یا روسیه آن را پر می‌کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.