هانیبال قذافی پسر معمر قذافی، رئیس جمهور پیشین لیبی در گفتوگو با خبرگزاری اسپوتنیک در پاسخ به این سوال که چه کسی و چگونه شما را در سوریه ربودند؟ گفت: من در روز ۶ دسامبر سال ۲۰۱۵ توسط یک گروه مسلح در سوریه ربوده شدم. من را به طور غیرقانونی از سوریه به منطقه بقاع در لبنان منتقل کردند. حسن و علی یعقوب (فرزندان محمد یعقوب) از خطی که برای ارتش اختصاص داده شده بود استفاده کردند تا نیروهای سوری این ماشین را بازرسی نکنند. من را در آنجا برای یک هفته نگه داشته و به صورت فیزیکی و روانی شکنجه می‌دادند تا من اطلاعات مربوط به ناپدید شدن موسی صدر و دو همراهش یعنی شیخ محمد یعقوب و عباس بدرالدین در سال ۱۹۷۸ را افشا کنم.

وی در پاسخ به این سوال که «شما در لبنان به اتهام پنهان سازی اطلاعات در مورد قضیه امام موسی صدر زندانی شده‌اید. آیا بازپرسی رسمی در مورد این پرونده جریان یافت، آیا محاکمه آغاز شده است؟ و آیا واقعاً اطلاعاتی در مورد ناپدید شدن امام موسی صدر و دو همراه او دارید؟» گفت: من در زندان سرویس امنیت لبنان هستم. از لحظه ظاهر شدن من در اینجا، فقط یک قاضی با من ملاقات کرد که مسئول پرونده ناپدید شدن موسی صدر و همراهانش بود. به طور خلاصه، این قضیه را می‌توان اینگونه شرح کرد که در سال ۱۹۷۸ امام موسی صدر و دو همراهش یعنی محمد یعقوب و عباس بدرالدین که روزنامه نگار بود در جریان سفر به لیبی مفقود شدند. در سال ۱۹۸۲ پرونده مفقود شدنشان به شورای دادگاه لبنان تحویل داده شد. در سال ۲۰۰۸ پدرم معمر قذافی متهم به ربودن موسی صدر و همراهانش شد. با این حال، من تا سال ۲۰۰۸ در این پرونده وجود نداشتم، من نه مظنون، نه شاهد و نه متهم بودم. من فقط به دلیل اینکه پسر معمر قذافی هستم دستگیر شدم.

وی افزود: پس از اینکه من به قاضی گفتم که در مورد ناپدید شدن موسی صدر هیچ اطلاعاتی ندارم، متهم به پنهان سازی اطلاعات در مورد آن پرونده شدم. واقعیت این است که وقتی این وقایع در سال ۱۹۷۸ اتفاق افتاد، من تنها دو ساله بودم.

هانیبال قذافی در پاسخ به این سوال که مسئول ربوده شدن امام موسی صدر کیست؟ گفت: آنها اگر می‌خواهند در مورد حقیقت ربوده شدن امام موسی صدر، پرس و جو کنند که از مسئولان وقت مانند عبدالسلام جلود که مسئول پرونده لبنان در سال ۱۹۷۸ بود نمی‌پرسند؟ به نظر من لبنانی‌ها به دنبال راه حل برای این قضیه نیستند.

وی در ادامه گفت: مدت حکم من در لبنان اختیاری و سیاسی است. من هیچ پرونده‌ای ندارم و قربانی شدم. من توسط فاطمه مسعود فریب خوردم و پس از آن توسط حسن یعقوب و علی یعقوب (فرزندان محمد یعقوب) از خاک سوریه ربوده شدم و مرا در لبنان بازداشت و شکنجه کردند. من یک پناهنده سیاسی هستم بنابراین این اقدامات و رفتارها نقض حاکمیت دولت سوریه به شمار می‌رود همچنین این رفتارها در تضاد با قوانین حقوق بشر و حقوق مدنی و سیاسی است.

پسر معمر قذافی در پاسخ به این سوال که آیا همسر و فرزندان شما به دیدن شما می آیند؟ در حال حاضر کجا هستند؟ گفت: نه، آنها هنوز نتوانستند مرا ببینند. من خیلی نگران آنها هستم. با توجه به شرایط سوریه آنها در امنیت نیستند و هیچکس نمی‌تواند از آنها مراقبت کند. آنها به پدر نیاز دارند.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با شرایط جسمی‌اش نیز گفت: وضعیت جسمی من خوب نیست. من از درد قفسه سینه، نارسایی تنفسی، درد کمر، مشکلات پوستی ناشی از کمبود نور خورشید رنج می برم. همچنین در اثر ضرب و شتم و شکنجه بینی‌ام شکست. من از سازمان ملل می‌خواهم که گروهی از پزشکان را به لبنان بفرستد تا مرا در زندان ببینند و بتوانند گزارش پزشکی از وضعیت من ارائه دهند.

پسر رئیس جمهور پیشین لیبی در پاسخ به این سوال که شرایط زندانتان چگونه است؟ گفت: شرایط زندان رضایت بخش نیست. علاوه بر این، من نمی‌توانم با رسانه‌ها تماس بر قرار کنم، و کسانی که با من ملاقات می‌کنند دیگر نمی‌توانند وارد لبنان شوند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پس از آزاد شدن قصد دارید وارد عرصه سیاست شوید؟ گفت: الان خیلی زود است که درباره آن حرف بزنم، اکنون من نمی‌توانم درباره آن صحبت کنم و تصمیم بگیرم. لازم است بگویم که در سال‌هایی که در لیبی کار می‌کردم هیچ گاه در سرویس‌های امنیتی نبودم. من فقط مشاور در زمینه حمل و نقل دریایی بودم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.