جیمز اینهوف، رئیس کمیته خدمات مسلح سنای آمریکا در سرمقاله‌ای در روزنامه تولسا ورلد نوشت: آمریکا هم در تسلیحات متعارف و هم در فناوری‌های پیشرفته شامل هوش مصنوعی، تسلیحات فراصوت و حتی انرژی مستقیم (تفنگ لیزری و پرتو ذرات) برتری خود را از دست داده است.

نویسنده این سرمقاله که متن خود را با عبارت "آمریکا به دلیل برتری نظامی خود در دو جنگ جهانی پیروز شد" آغاز کرده، در ادامه می‌نویسد: پنتاگون در پایان جنگ سرد به اندازه تمامی جنگنده‌های روسیه و چین با هم، جنگنده در اختیار داشت. پس از سقوط جماهیر شوروی، آمریکا هرسال ۵۰۰ فروند هواپیما می‌ساخت و حالا این تعداد به ۵۰ فروند در سال کاهش یافته که حتی باعث شده تا آمریکا به سختی بتواند یگان فرسوده خود را ارتقا دهد. به بمب افکن B-۵۲ نگاه کنید. ۶۶ سال است که از این جنگنده استفاده می‌کنیم. درحالیکه چین و روسیه همواره آمریکا در این حوزه خلع سلاح کرده‌اند، واشنگتن با این خیال که تجهیزات آمریکایی بهترین هستند، به خودش آرامش خاطر داده است. امروز، روسیه و چین تنها واحدهای توپخانه‌ای ندارند بلکه در زمینه نظامی گوی سبقت را از آمریکا ربوده‌اند.

در سال ۲۰۱۶، ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا ارزیابی ژنرال هربرت مک‌مستر، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا را تایید کرد که گفته بود بسیاری از دشمنان بالقوه آمریکا از نظر تسلیحاتی آمریکا را پشت سر گذاشته‌اند و ما را غافلگیر می‌کنند. ما این وضعیت را نه می‌خواهیم و نه دوستش داریم اما بله، از نظر تکنیکی، ما را غافلگیر و خلع سلاح می‌کنند.

رئیس کمیته خدمات مسلح سنای آمریکا ادامه داد: کمیسیون دو حزبی دفاع ملی خواستار افزایش سالانه سه تا پنج درصدی در هزینه‌های دفاعی برای رویارویی با این کاستی‌ها و کمبودهاست. من با این مساله موافقم.

واشنگتن تایمز نیز در گزارشی نوشته است، بودجه دفاعی ۲۰۲۰ آمریکا شامل افزایش تا ۷۵۰ میلیارد دلاری است. پیشنهاد بودجه سال آتی میلادی قرار است در هفته های آتی اعلام شود.

در گزارش کمیسیون استراتژی دفاع ملی که ۲۸ نوامبر ۲۰۱۸ منتشر شد، از کنگره خواسته شده تا افزایش سالانه سه تا پنج درصدی در هزینه های دفاعی را تایید کند.

اینهوف در ادامه مقاله خود آورده است: بر این باورم که ما در تهدیدآمیزترین شرایط هستیم و باید ظرفیت‌های دفاعی خود را برای بازدارندگی تهدیدها از سوی چین و روسیه ارتقا دهیم. تنها راهی که می توانیم این کار را انجام دهیم سرمایه گذاری در راستای حفظ و مدرنیزه سازی است که مدت‌هاست به آن بی اعتنایی شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.