این خبرگزاری افزود: ژنرال فرانسیسکو استبان یانز رودریگرز از فرماندهان ارشد نیروی هوایی ونزوئلا روز شنبه با انتشار ویدئویی در حساب کاربری توئیتر خود اعلام کرد که ازاین پس نیکلاس مادورو را به عنوان رئیس جمهور قانونی کشورش به رسمیت نمی شناسد و از دستورات وی تبعیت نمی کند.

به نظر می رسد که پیوستن ژنرال رودریگرز به صف مخالفان دولت ونزوئلا، بسیار مهم و حیاتی است چرا که وی یکی از مقامات ارشد ارتش است و این اقدام او می تواند ضربه بزرگی به دولت مادورو وارد کند.

رودریگز در این پیام ویدئویی که در بسیاری از رسانه های اجتماعی منتشر شده است، دولت مادورو را &#۳۹;حکومت دیکتاتوری&#۳۹; می خواند و تاکید می کند که از این پس خوان گوایدو (رهبر مخالفان) را به عنوان رئیس جمهور ونزوئلا به رسمیت می شناسد.

این ژنرال ارتش ونزئلا در این نوار ویدئویی خود را به عنوان مدیر برنامه ریزی راهبردی در فرماندهی نیروی هوایی ونزوئلا معرفی می کند و مدعی می شود که ۹۰ درصد از نیروهای ارتش ونزوئلا به مادورو پشت کرده اند و حاضرند به مردم و مخالفان بپیوندند.

وی معتقد است که انتقال قدرت به مخالفان بصورت دمکراتیک قریب الوقوع است و از مردم ونزوئلا خواست که در حمایت از گوایدو به صورت مسالمت آمیز به خیابان ها بیایند.

ونزوئلا در چند روز گذشته صحنه تحولات عمده سیاسی بوده است.خوان گوایدو رهبر حزب مخالف که رئیس مجلس ملی این کشور است، چندی پیش با حضور در جمع هوادارانش، سوگند ریاست جمهوری یاد کرد.

پس از آن دولت آمریکا و شماری از کشورهای اروپایی در اقدامی مداخله جویانه، از وی اعلام حمایت کرده و او را به عنوان رئیس دولت موقت به رسمیت شناختند.

این اقدام سبب شد که نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا دستور قطع روابط دیپلماتیک با آمریکا را صادر و به دیپلمات‌های این کشور ۷۲ ساعت فرصت داد تا خاک این کشور را ترک کنند.

همچنین واشنگتن در اقدامی خلاف اصول روابط دیپلماتیک اعلام کرد که دستور دولت ونزوئلا برای خروج دیپلمات های آمریکایی را نمی پذیرد.

گوایدو که رهبری مخالفان دولت را بر عهده گرفته است، ساعتی بعد در یک پیام توئیتری از «همه سفارتخانه ‌ها» خواست که در ونزوئلا باقی مانده و اقدامی صورت ندهند.

مادورو، آمریکا را عامل پشت پرده تشدید اعتراض‌ها علیه دولتش می‌داند و مخالفان را به طرح‌ریزی کودتا متهم می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.