فاکس اسپورت نوشت، قطری‌ها با شکستن رکوردهای مختلف توانستند به مقام قهرمانی آسیا دست پیدا کنند، آنها با گل‌های المعز علی، عبدالعزیز حاتم و اکرم عفیف با ۳ گل، سامورایی‌ها را مغلوب ساختند. با این قهرمانی همه چشم‌ها به جام جهانی ۲۰۲۲ دوخته شده است.

ما در این لیست، نگاهی گذرا به رکوردهای کلی تاریخ جام ملت‌ها و رکوردهای این دوره نگاهی انداخته‌ایم:

۱ - بیشترین گل زده در ادوار مسابقات توسط یک بازیکن

یکی از بزرگترین موارد مورد بحث، فرم آماده المعز علی بود. این جوان 22 ساله، این رقابت‌ها را عالی شروع کرد. زدن 5 گل در 2 بازی. در ادامه او با زدن 7 گل، راهی مرحله حذفی شد.

بعد از دو بازی بدون گل، سرانجام توانست در نیمه نهایی گلزنی کند و با کورد علی دایی برابری کند. رکوردی که علی دایی در 1996 با زدن 8 گل به ثبت رسانده بود. تنها یک بازی دیگر برای گذر کردن از دایی کافی بود.

با زدن 9 گل در یک دوره، آقای گلی تاریخ جام ملت‌های آسیا به نام المعز علی به ثبت رسید.

۲ - بیشترین گل زده توسط یک بازیکن تازه وارد

جام ملت‌های 2019 برای المعز علی از وجوه مختلف، خاص بود. مهاجم 22 ساله که توانست عملکردی خارق العاده از خود نشان دهد و در آوردگاهی بین المللی بدرخشد. همچنین توانست رکورد طولانی علی دایی را که، گلزنی در یک دوره بود را بشکند.

در بازی‌های آسیایی در تیم جوانان جنگید و 4 سال بعد، به کلیدی ترین مهره قطر در راه کسب عنوان قهرمانی جام ملت‌ها تبدیل شد.

۳ - قطر، بهترین خط حمله (در این دوره)

عنابی‌ها مدت‌ها بود که در یک تورنمنت به موفقیت نرسیده بودند. اما این رقابت‌ها را پر قدرت شروع کردند. آنها در مرحله گروهی 10 گل زدند که 7 تای آن را المعز علی به تنهایی وارد دروازه حریفان کرد. 3 برد در مراحل حذفی، دو برد 1 بر 0 برابر عراق و کره جنوبی، و پیروزی قاطعانه 4 بر 0 برابر امارات میزبان شمار گل‌های زده آنها را بالا برد. و در نهایت با برد 3 بر 1 در فینال، قطر با 19 گل زده صاحب بهترین خط حمله و بیشترین گل زده در این دوره از رقابت‌ها شد.

ژاپن با 21 گل زده در جام ملت‌های 2000 دارای بهترین خط حمله تاریخ این رقابت‌ها است.

۴ - کمترین گل خورده (در این دوره)

قطری‌ها علاوه بر داشتن بهترین خط حمله، صاحب بهترین خط دفاعی جام نیز بودند. آنها در این 7 بازی تنها 1 بار دروازه شان باز شد! میناموتو در فینال توانست بالاخره قفل دروازه عنابی‌ها را بشکند و آنها را از رسیدن به یک رکورد منحصر بفرد باز بدارد.

با این حال، سعد الشیب توانست جایزه بهترین دروازه بان جام را مال خود کند.

۵ - بیشترین پاس گل (در این دوره)

در حالی که بیشترین توجه به المعز علی می‌شود، اکرم عفیف بی سر و صدا کیفیت بالای خود را به رخ کشید. مهاجم السد قطر، کنار علی به عنوان مهاجم دوم توپ میزد و توانست زمینه ساز 5 گل برای علی باشد.

عفیف با زدن 1 گل و دادن 10 پاس گل عملکرد فوق العاده‌ای از خود به نمایش گذاشت. کریس ایکونومیدیس استرالیایی با 4 پاس گل نفر دوم در این رقابت‌ها است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.