این کشورها قصد دارند به جای انتشار بیانیه‌ای مشترک، به صورت جداگانه از گوایدو که خود را رئیس جمهوری موقت ونزوئلا خوانده است، حمایت کنند.

به گفته منابع خبری رویترز، اکثریت کشورهای عضو این اتحادیه در بیانیه های خود، از ذکر صریح فعل «به رسمیت شناختن» خودداری و تنها در حمایت از او موضع‌گیری خواهند کرد.

پارلمان اروپا روز پنجشنبه این تصمیم را با رای ۴۳۹ به ۱۰۴ مورد تایید قرار داد.

انتظار می‌رود انگلیس، آلمان، فرانسه و اسپانیا از روز دوشنبه برای تایید ریاست جمهوری موقت گوایدو بیانیه بدهند.

این کشورها هفته گذشته هشت روز به دولت «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا فرصت داده بودند تا مقدمات برگزاری یک انتخابات زودهنگام را فراهم کند.

«خورخه آرره آسا» وزیر امور خارجه ونزوئلا در ابتدای هفته با حضور در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد، ضمن رد این درخواست گفت که اروپا حق تعیین ضرب‌الاجل برای کاراکاس را ندارد.

اقدامات مداخله‌جویانه کشورهای اروپایی در شرایطی است که مادورو به تازگی برای دومین بار به ریاست جمهوری ونزوئلا انتخاب شده است.

گوایدو اخیرا با حضور در تجمع معترضان ضددولتی، خود را رئیس جمهوری ونزوئلا خوانده بود. وی هم‌اکنون تحت پیگرد قضایی قرار گرفته و تحقیقات مقدماتی برای رسیدگی به اتهام‌هایش آغاز شده است.

در آخرین تحولات ونزوئلا، دیوان عالی این کشور روز سه شنبه با تایید درخواست دادستانی کل ونزوئلا، حکم ممنوع‌ الخروجی گوایدو را صادر و حساب‌های بانکی او را مسدود کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.