در این مراسم که در محل خانه موزه مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برگزار شد، عباس شیبانی از اعضای شورای انقلاب و نویسنده صورت جلسات این شورا، علیرضا بهشتی، حبیب‌الله پیمان، علی مطهری، محسن هاشمی رفسنجانی، ناصر باهنر و اشرف بروجردی رئیس سازمان کتابخانه ملی ایران حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم محسن هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه شورای انقلاب یک ماه پیش از انقلاب به فرمان امام شکل گرفت، گفت: کار این شورا تا تیرماه سال ۵۹ ادامه داشته است و جمعی از جمله موسوی اردبیلی، هاشمی رفسنجانی، مطهری و بهشتی شکل می‌گیرد و در ادامه آیت الله طالقانی، آیت الله خامنه‌ای، مهندس کتیرایی، دکتر حبیب‌الله پیمان، دکتر حاج سید جوادی، مهندس میرحسین موسوی، مهندس مهدی بازرگان به این شورا اضافه می‌شوند.

وی افزود: همچنین دکتر یزدی، دکتر حبیبی و ابوالحسن بنی‌صدر از جمله کسانی بودند که هسته خارجی این شورا را تشکیل می‌دادند. این شورا از نخستین نهادهایی است که اقدامات تقنینی را شروع می‌کنند و تصمیمات اساسی در ۲۲ ماه پس از پیروزی انقلاب اقدامات تقنینی فراوان انجام می‌دهد.

هاشمی رفسنجانی در پایان گفت: ما باید نیروهای معتقد به انقلاب را طوری نگاه داریم که همه بتوانند به پیشرفت انقلاب کمک کنند مخصوصاً در شرایط فعلی که باید مشکلات زیادی را پشت سر بگذاریم و این جز با همراهی همه نیروهای انقلاب انجام نمی‌شود.

همچنین در بخش دیگری از این مراسم اشرف بروجردی، رئیس سازمان کتابخانه ملی ایران با اشاره به اهمیت رونمایی از این اسناد اظهار کرد: سازمان اسناد و کتابخانه ملی به عنوان یک رکن موظف است که اسناد این کشور و از همه مهمتر اسناد چهل سال انقلاب را حفظ کند که این مهم با رونمایی از این اسناد با همت و همکاری اقای محسن هاشمی رفسنجانی انجام شد.

وی با بیان اینکه در تلاش هستیم بعد از مرمت این اسناد، آنها به صورت الکترونیکی در اختیار مردم و پژوهشگران قرار گیرد، گفت: آنچه که در مورد این اسناد اهمیت دارد این است که اینها تقریباً تنها سندهای باقی مانده از جلسات شورای انقلاب است که باید همگی آنها تایپ شود و به درستی و با دقت کامل ثبت و ضبط شوند.

بروجردی تاکید کرد: اسناد مربوط به شهیدان بهشتی و مطهری همه اندک اندک به سازمان اسناد و کتابخانه ملی ارائه می‌شوند و در نظر داریم که اینها را پس از مرمت، در مخزن نگهداری کنیم و یک نسخه الکترونیکی هم از آنها برای استفاده عموم ارائه کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.