اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا در تحلیلی نوشت: اعلامیه کاخ سفید درباره برگزاری دیدار دوم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در اواخر ماه فوریه موجب شگفتی و تعجب نشده است. آمادگی رهبر کره شمالی برای دیدار دوم با ترامپ هفته هاست که نمایان و آشکار شده است، آن هم در شرایطی که احساس می شود یک راهبرد مشخص و جامع در واشنگتن در قبال کره شمالی وجود ندارد.

نامه دوستانه رهبر کره شمالی برای ترامپ، سخنرانی سال جدید وی و صحبت درباره چشم انداز روابط بهتر با آمریکا و دیدار با شی جین پینگ رئیس جمهور چین در پکن در سی و پنجمین سال تولدش، دست وی را رو کرده است. ولی مهمترین و جدی ترین نگرانی درباره دیدار دوم ترامپ-کیم این است که رئیس جمهور آمریکا ظاهرا اقدامات مقدماتی و لازم برای آماده شدن با هدف دیدار با رهبر کره شمالی را انجام نداده است.

ترامپ بار دیگر درخواست جنجالی خود را از کره جنوبی مبنی بر افزایش حمایت از نیروهای آمریکایی مستقر در خاک این کشور مطرح کرده است. از نظر تاریخی، اتحاد با کره جنوبی و هماهنگی نزدیک سه جانبه بین آمریکا، کره جنوبی و ژاپن نقش مهمی در اتخاذ مواضع واشنگتن در قبال کره شمالی داشته است. ترامپ باید پیش از دیدار با رهبر کره شمالی موضع خود را تقویت کند و امیدوار باشد که کره جنوبی و ژاپن با کنار گذاشتن اختلافات فعلی، بار دیگر اتحاد سه جانبه با واشنگتن را تقویت کنند. خیلی راحت می توان درک کرد که چرا رهبر کره شمالی به دنبال مذاکره با ترامپ است، آن هم در شرایطی که به نظر نمی رسد پیشرفت های نه چندان زیاد تا امروز بتواند موافقت ترامپ برای دیدار دوم با رهبر کره شمالی را توجیه کند.

اگر ترامپ نتوانسته است در نشست سنگاپور با رهبر کره شمالی به یک توافق مشخص دست یابد، پس دلیلی برای برگزاری نشست دوم و متفاوت بودن نتیجه این نشست از نشست اول وجود ندارد. روابط دوستانه علنی ترامپ و کیم ماهیت روابط خصمانه و اسف بار بین آمریکا و کره شمالی را تغییر نمی دهد.

تنها نکته امیدوارکننده برای از بین رفتن بن بست در مذاکرات این است که سفر کیم یونگ چول دستیار ارشد رهبر کره شمالی به واشنگتن که قرار بود در نوامبر گذشته انجام شود و به تاخیر افتاده بود، اکنون انجام شده است. شاید رهبر کره شمالی به این نتیجه رسیده باشد که راه کنار آمدن با آمریکا است که بخشی از زرادخانه هسته ای و موشکی خود را برای دستیابی به اهداف اقتصادی قربانی کند.

سفر کیم یونگ چول سرانجام مسیر لازم برای مذاکرات کارگروه های آمریکا و کره شمالی در سوئد را فراهم کرده است. نقطه آغاز این مذاکرات می تواند پیگیری پیشرفت در روابط دو کره ناشی از اعلامیه سپتامبر گذشته بین سئول و پیونگ یانگ باشد. در این اعلامیه کره شمالی وعده داده است تا به بازرسان بین المللی اجازه بازرسی و نظارت از تاسیسات هسته ای خود را بدهد و در مقابل آمریکا نیز اقدامات مربوطه را اتخاذ کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.