دکتر علی لاریجانی امروز (چهارشنبه ۳ بهمن) در هفتمین نشست سراسری مدیران رسانه ملی با عنوان راهبردهای رسانه ملی در دهه پنجم انقلاب اسلامی گفت: امروز شرایط برای تصمیم گیری‌های مهم در کشور تغییر کرده است و باید با شناخت این شرایط گام برداشت. رئیس مجلس شورای اسلامی یکی از موضوعاتی که رسانه ملی باید در آن قوی و کنشگر ورود کند فضای مجازی دانست و رویکردهای مهم رسانه ملی در مواجهه با فضای مجازی را برشمرد.

وی با اشاره به جنگ رسانه ای و اقتصادی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران افزود: آنها سرمایه گذاری های سنگینی در این زمینه کرده اند که بر هم زدن بازار ارز و سکه در ماههای قبل از جمله عملیات روانی دشمن با ابزار رسانه ای خود بود.

اهم سخنان علی لاریجانی بدین شرح است:

* رصد دقیق شرایط و حوادث کشور و ترسیم افق های روشن از اقداماتی است که رسانه ملی می تواند با ارائه تفسیر و تحلیل و بهره گیری از دیدگاه صاحب نظران برای حل مسایل چاره اندیشی کند.

*طبق اسناد، 95 درصد مسئولان در رژیم پهلوی فاسد و حدود 5 درصد سالم  بودند اما  دشمن با ابزار رسانه ای خود می‌کوشد آن را وارونه جلوه دهد.

*فربه شدن دولت یکی از چالش هاست که ۸۵ تا ۹۰ درصد بودجه کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

*بحران آب  یکی دیگر از مشکلات است که نتیجه استحصال بیش از حد از منابع زیرزمینی است.

*وضعیت محیط زیست و همچنین پسماندها در تهران و دیگر شهرهای کشور را از دیگر چالش هاست، اشتغال و بیکاری نیز امری است که از اول تا کنون با فراز و فرود مواجه بوده است. نرخ  تورم نیز که معمولا دو رقمی بوده  بخشی از مشکلات اساسی و مزمن کشور است.

*رسانه ملی برای طرح و بیان چالش‌ها و کمک به رفع آن‌ها به عنوان سازمانی مردمی نقش مهم و موثری دارد.

* رویکرد ما برای رفع مشکلات  باید طبیبانه و برای کمک به حل آنها باشد.

*: یکی از دستاوردهای خوب  جمهوری اسلامی ایران موضوع مردم سالاری دینی است که دستاورد مهمی است و نباید مخدوش شود.

* ما کشوری مردم سالار هستیم، اگر به اعتماد عمومی لطمه وارد شود، مسایل اقتصادی و مقوله های دیگر را هم نمی‌توان حل کرد بنابر این باید برای جلب اعتماد عمومی تلاش کرد.

*در ۱۳ آبان بحث تحریم‌های کامل بود و اطلاعات رسیده بود که می خواستند همه چیز را به هم بریزند اما در ۱۳ آبان رادیو و تلویزیون خیلی خوب عمل کرد و باعث شد به سلامت از آن دوره گذر کنیم، پس شما بلد هستید و خواهش ما این است که در دیگر شرایط این بلد بودن را تکرار کنید.

*رسانه ملی در زنده کردن ۲۲ بهمن سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی بسیار زیبا کار کرده است، تلاش دشمن ایجاد فضایی یاس آلود است که آن عظمت را نشان ندهد اما راهبرد رسانه ملی در این زمینه تحسین برانگیز است.

*صنایع دستی از جمله صنایع کوچکی است که با هزینه کم اشتغال زیاد ایجاد می کند و باید به آن پرداخت.

*باید توفیقات در عرصه صادرات، گردشگری و صنایع دستی پر رنگ و روی آن کار شود و امیدواری به وجود آید که فضاهای جدید برای کار در حال ایجاد است.

*رسانه ملی یک پای کار است و به فضل خدا  وضعیت ملت ایران به سامان خواهد رسید.

رئیس مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد مردم ایران  با روحیه انقلابی و تلاش های خیلی خوبی که دارند از این مرحله نسبتا سخت از انقلاب هم عبور کنند  و به سرمنزل مقصود برسند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.