این نشریه انگلیسی نوشت: کنفرانس لهستان اینک به‌ عنوان نشستی جامعه‌تر برای ایده پردازی درباره خاورمیانه مطرح است. مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا صریحاً گفته بود که این نشست با هدف تمرکز بر نفوذ ایران و تروریسم در منطقه برگزار خواهد شد؛ اما در بیانیه مشترک این کنفرانس اسمی از ایران برده نشده و به ‌جای آن به‌ صورت غیرمستقیم به مسائل مرتبط با ایران اشاره‌ شده است.

این روزنامه افزود، این تغییر رویکرد پس ‌از آن صورت می‌گیرد که بسیاری از وزیران کشورهای اروپایی و «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این نشست دوروزه که 12 و 13 فوریه برگزار می‌شود شرکت نخواهد کرد. موگرینی بعداً قرار است در نشست امنیتی مونیخ در آلمان شرکت کند.

گاردین نوشت: آمریکا تلاش می‌کند اروپا را متقاعد سازد که دست از حمایت توافق هسته‌ای بردارد و از تهدید تحریم‌های ثانویه استفاده می‌کند تا شرکت‌های اروپایی را به توقف همکاری‌های تجاری با ایران وادار کند.

این نشریه افزود، انگلیس در موقعیت متناقضی برای شرکت در کنفرانس لهستان قرار دارد. از یک‌سو با لهستان و آمریکا به لحاظ سنتی نزدیک است و از سوی دیگر پای توافق برجام ایستاده است. به همین خاطر شاید جامع‌تر شدن دستور کار این کنفرانس کار را برای شرکت کردن انگلیس راحت‌تر کند.

چنانچه «جاناتان کوهن» نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد اظهار کرد، این نشست برای ایده پردازی جهانی خواهد بود و تأکید کرد که این مکان برای تخریب یا حمله به ایران نیست.

او اضافه کرد که در این نشست پیرامون بحران انسانی در یمن، برنامه توسعه موشکی و امنیت سایبری رایزنی خواهد شد.

گاردین افزود: جوئنا ورونکا سفیر لهستان در سازمان ملل متحد نیز تصریح کرده است که این نشست در راستای تلاش‌ها برای استقرار صلح در خاورمیانه برگزار خواهد شد.

وی بیان کرد که از ۷۰ کشور جهان برای شرکت در این نشست دعوت به‌ عمل‌ آمده و &#۳۹;قصد نداریم روی یک کشور متمرکز شویم&#۳۹;.

این روزنامه در ادامه به سفر «ماچی پرز میسلاو لانگ» معاون وزیر امورخارجه لهستان به ایران اشاره کرد و افزود که او در دیدار با مقام‌های تهران تلاش کرد تا به آن‌ها درباره ماهیت این نشست اطمینان دهد.

گاردین نوشت: با این ‌حال ایران تردید دارد که آمریکا هدف دیگری را غیر از برگزاری گردهمایی ضد ایرانی دنبال می‌کند.

این نشریه انگلیسی ادامه داد: روسیه گفته که در این نشست شرکت نمی‌کند وعدم شرکت سایر کشورها، و یا حضور هیات های سطح پایین در واقع از انزوای آمریکا حکایت دارد.

گاردین تصریح کرد که به رغم مخالفت کشورهای اروپایی با آزمایش‌های موشکی ایران &#۳۹;اما عمدتاً به برجام متعهد مانده‌اند&#۳۹;. در این کنفرانس ممکن است موضوع ناتوانی اتحادیه اروپا برای راه‌اندازی سازوکار ویژه مالی (SPV) با هدف تسهیل مراودات مالی با ایران و دور زدن تحریم‌های آمریکا مطرح شود.

این نشریه انگلیسی یاد آور شد که راه‌اندازی سازوکار ویژه مالی اروپا چندین ماه است که به تأخیر افتاده است.

گاردین در پایان نوشت، رضایت لهستان برای برگزاری این نشست کمتر به دلیل خصومت با ایران بلکه برای جلب نظر دونالد ترامپ رئیس جمهورری امریکا به ‌منظور تأسیس پایگاه نظامی در خاک این کشور صورت گرفت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.