محمدجواد آذری جهرمی در توئیتر نوشت: در حاشیه جلسه امروز هیات دولت همه از رزمایش‌ قطع اینترنت پرسیدند. دیشب گزارش کردم که برای چک تاب‌آوری زیرساخت بانکی در برابر تحریم روش های دیگری جز قطع اینترنت شرکت سداد هم وجود داشت.

وی با بیان اینکه گزارشی دریافت کردم که این برنامه لغو شده است، افزود: ضمنا سداد صلاحیت الزام شرکتها به انتقال سرورها به داخل کشور را ندارد.

روز گذشته نامه‌ای در برخی رسانه ها از سمت شرکت پرداخت الکترونیک سداد وابسته به بانک ملی منتشر شد که طی آن از رزمایش قطع سرویس اینترنت در روز هفتم بهمن ماه به مدت دو ساعت برای تست پایداری شبکه ارتباطات داخلی خبر داده و گفته شده بود در این فرآیند تمام پذیرندگان دارای سرور خارج از کشور، از دسترس خارج خواهند شد.

وزیر ارتباطات در این زمینه تاکید کرد: عبارت رزمایش قطع اینترنت یکی از عجیب‌ترین عباراتی بود که برای ضایع کردن یک موضوع بسیار مهم مثل بررسی تاب‌آوری زیرساخت‌های حیاتی کشور به کار برده شد؛ اینگونه ناشی‌گری می‌کنیم و بعد فضای مجازی را مقصر می‌دانیم باید بپذیریم در شناخت رسانه ضعف داریم.

جهرمی با بیان اینکه رشد زیرساخت بانکداری الکترونیکی از زیرساخت‌های حیاتی کشور محسوب می‌شود که باید در برابر تهدیدات از جمله تحریم مقاوم باشد، گفت: رویه پدافند غیرعامل از طریق شرکت سداد برای سنجش تاب‌آوری بوده و ارتباط با اینترنت کشور ندارد.

وی در توضیح مخالفت در باره این تصمیم گفت: تصور کنید یک روز صبح متوجه شوید که تمام سامانه‌های بانکی بانک شما تا اطلاع بعدی از دسترس خارج شده است. چه عکس العملی خواهید داشت و چه کسانی را مسئول می دانید.

جهرمی همچنین در مورد وضعیت شناسایی پیامک‌های ناخواسته تبلیغاتی نیز گفت: با مشورت گرفتن از یک تیم دانشگاهی تنظیمات سامانه شناسایی ارسال پیامک های مزاحم به روز رسانی شد و  ۵۸۰۰ سیم کارت فعال ارسال کننده پیامک شناسایی و قطع شده است.

وی با بیان اینکه سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در حال بررسی فروشندگان این سیم کارت‌ها برای لغو مجوز دفاتر خدمات ارتباطی است، افزود: سامانه‌ای برای شناسایی تشخیص سیم کارت‌های ارسال کننده پیامک‌های مزاحم طراحی شده است. درهمین حال سقفی برای ارسال پیامک‌های تبلیغاتی تعریف خواهد شد.

به گفته وزیر ارتباطات، تاکید رئیس جمهور باعث شد تا عزم ما برای مقابله با پیامک‌های مزاحم جزم شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.