کاهش قدرت بازدارندگی جرایم ارتباط مستقیم با افزایش میزان تصادفات داشته است و طبق آماری که از مرجع پزشکی قانونی کشور در هشت ماهه‌ اخیر سال ۱۳۹۷ به دست آمده است میزان آمار تصادفاتی که منجر به فوت افراد شده، نسبت به سال گذشته ۰.۶ درصد افزایش پیدا کرده است.

مهران قربانی عضو هیئت مدیره‌ی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در رابطه با تصادفات جاده‌ای اظهار کرد: رشد ۳.۵ درصدی تصادفات با رشد ترافیک‌های جاده‌ای ارتباط مستقیم دارد و با افزایش ۱۳ تا ۱۴ درصدی ترافیک جاده‌ها افزایش تصادفات جاده‌ای اتفاق عجیب و غریبی نیست.

وی افزود: یکی از دلایل افزایش ترافیک و به دنبال آن تصادفات جاده‌ای کاهش سفرهای هوایی به مقاصد داخلی و خارجی است. لذا به دلیل افزایش قیمت بلیت هواپیما میزان تمایل به سفرهای هوایی داخلی و خارجی کاهش پیدا کرده است و بخشی از تقاضای سفر به شبکه‌های جاده‌ای منتقل شده است.

تعداد افرادی که بر اثر تصادفات درون شهری و برون شهری جان باخته‌اند ۱۱۶۰۸ نفر و تعداد مصدومان ناشی از تصادفات ۲۵۹۹۸۸ نفر گزارش شده است. در تصادفات دورن شهری، استان فارس با بالاترین میزان تصادف در صدر جدول قرار گرفته است و همچنین استان کهگیلویه و بویراحمد با کمترین میزان تصادفات به عنوان کم تلفات‌ترین شهر در تصادفات شناخته شده است.

سرهنگ نادر رحمانی رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا اظهار کرد: عدم توجه به جلو و عدم رعایت حق تقدم عامل ۶۴ درصد تصادفات است و پس از آن تخطی از سرعت مطمئنه، تغییر مسیر ناگهانی و انحراف به چپ در رتبه‌های بعدی و مهم علل تصادف‌های درون شهری قرار گرفته‌اند.

با توجه به افزایش تعداد تلفات تصادفات رانندگی و افزایش تخلفات رانندگی حالا ناجا به فکر آن افتاده تا طرح افزایش جرایم رانندگی را کلید بزند.

سردار ایوب سلیمانی جانشین فرمانده ناجا روز گذشته در این ارتباط گفت: طبق قانون، قواعد راهنمایی و رانندگی هر سه سال یکبار باید بازنگری شود و متناسب با نوع تخلف و شدت آن افزایش پیدا کند تا خاصیت بازدارندگی داشته باشد و این ویژگی را از دست ندهد. در حال حاضر سه سال از مدت تعیین جریمه‌های راهنمایی و رانندگی گذشته و طبق روال وظیفه‌ دولت است که به این موضوع بپردازد.

وی افزود: از آنجایی که دولت با افزایش ۳۷ درصدی درآمدهای خود از محل جرایم راهنمایی و رانندگی برخوردار است، مبلغ جریمه به حساب نیروی انتظامی واریز نمی‌شود و دولت باید افزایش جریمه را تأیید کند.

جانشین فرمانده ناجا تأکید کرد: مسئولان در افزایش نرخ جریمه تخلفات راهنمایی و رانندگی به سایر مولفه‌های اجتماعی و شرایطی که در جامعه وجود دارد و همچنین مشکلات اقتصادی مردم توجه می‌کنند و افزایش نرخ جریمه‌ها با توجه به تمامی این مسائل اتفاق می‌افتد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.