به گزارش رویترز، «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه با ادعای اینکه چین نسبت به کشورهای همجوار رفتاری خصمانه داشته و در داخل نیز «رویکردی تمامیت خواه و استبدادی» را در پیش گرفته است، گفت که چنانچه پکن اصول تجارت آزاد و عادلانه و اصل حمایت از مالکیت معنوی را بپذیرد؛ این جنگ قدرت خاتمه خواهد یافت.

وی در ادامه گفت: «عده ای بر این باورند که جنگ قدرت میان کشورهای آمریکا و چین اجتناب ناپذیر است. ما این گونه تصور نمی کنیم».

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به دور بعدی مذاکرات تجاری واشنگتن- پکن که قرار است روزهای سی اُم و سی و یکم ژانویه در آمریکا برگزار شود، افزود: «من نسبت به کسب نتیجه ای مطلوب از این گفتگوها خوش بین هستم».

گفتنی است که جنگ تجاری آمریکا و چین ظرف ماههای گذشته بازارهای مالی جهان را دچار آشفتگی کرده و باعث کاهش نرخ رشد اقتصاد جهانی شده است.

بنابر اعلام دولت چین، این کشور روز دوشنبه شاهد پایین ترین نرخ رشد سالانه خود ظرف سه دهه گذشته بود که این امر تا حد زیادی معلول افزایش تعرفه های آمریکا بر کالاهای وارداتی چین است. صندوق بین المللی پول نیز در توضیح دلایل سقوط چشم انداز جهانی ۲۰۱۹ به این جنگ تجاری استناد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.