اسحاق جهانگیری روز سه شنبه در دومین مجمع ملی سازمان های مردم نهاد جوانان کشور افزو د: راه حل عبور از شرایط خطیری که در آن قرار گرفته ایم و آمریکایی ها به تعبیر خودشان جنگ اقتصادی را علیه ما به کار گرفته اند، توسعه اعتماد، امید اجتماعی و مشارکت فعال مردم در سرنوشت و مسائل خودشان است. 

وی ادامه داد: مردم و جوانان کشور بین داشته ها و آرمان های خود یک فاصله بزرگ می بینند و آنچه می تواند این شکاف و گسست را از بین ببرد، گفت و گو است. 

جهانگیری با اشاره به این مطلب که باید یک گفت و گوی رسمی بین جوانان و مسئولان کشور برقرار شود، ادامه داد: موضوعات مربوط به نسل جوان باید تبدیل به موضوعات گفت و گو شود و نهادهای مردم نهاد و دولتی گفت و گوی رسمی در این زمینه ها برگزار کنند تا این شکاف به حداقل برسد. 

معاون اول رئیس جمهوری اظهار داشت : گاهی اوقات مسئولان کشور و نهادهای رسمی در مواجهه با برخی مسائل در حوزه جوانان به صورت طبیعی فکر می کنند که مقصر همه این مشکلات نسل جوان و جوانان هستد و بلافاصله آنها را مقصر می دانند. 

جهانگیری تصریح کرد: اگر به خوبی دقت کنیم متوجه خواهیم شد که گاهی اوقات بسیاری از مطالبات، به موقع پاسخ داده نشده است و تاخیر سازمان ها و دستگاه های ما در پاسخ دهی به مطالبات، منجر به برخی اتفاقات می شود. 

وی ادامه داد: به جای آنکه سازمان را سرزنش کنیم نسل جوان را متهم قرار می دهیم و در این رابطه باید سازمان ها، نهادها و مسئولان در برابر مطالبات به موقع پاسخگو باشند و با این کار بسیاری از مسائل کشور حل می شود. 

جهانگیری گفت : جوانان از مسئولان انتظار شق القمر ندارند بلکه می خواهند از فرصت ها استفاده کرده و مطالبات به حق آنها را پاسخ دهند. 

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به این مطلب که باید به آینده جامعه خود حساس باشیم، تاکید کرد: با نگاه به گذشته در می یابیم که در این نظام کارهای بزرگی انجام شده و جامعه امروز ما به افق روشن و افق گشایی نسبت به آینده نیاز دارد. 

وی ادامه داد: اگر در ایام چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران بتوانیم چنین کاری را انجام دهیم، حتما موفق خواهیم شد که استمرار حرکت رو به اصلاح جامعه را به صورت جدی پیش ببریم. 

جهانگیری با اشاره به اینکه هدف گذاری انجام شده در مدیریت کشور را دنبال می کنیم، بیان داشت: دولت تصمیم گرفته تا پایان برنامه ششم توسعه کشور ، سهم مدیریت بانوان در کشور به ۳۰ درصد افزایش یافته و در کنار آن سن مدیریتی کشور نیز کاهش یابد. 

وی با اشاره به اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان، عنوان کرد: در این رابطه قانون را اجرا کردیم و مدیران جدید و جوان و چهره های جدیدی در عرصه مدیریت کلان کشور ورود یافتند و مجموع سن استانداران حداقل ۱۰ سال کاهش یافت. 

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به اینکه تفاهم عمومی در حوزه جوانان در کشور ایجاد شده است، گفت: در مقطع فعلی کشور به اتفاق نظر همه صاحب نظران در شرایط پیچیده و خطیری قرار گرفته است و ویژگی آن این است که درون آن تهدیدهای جدی و هم فرصت های زیادی وجود دارد. 

جهانگیری افزود: هنری باید به کار گرفته شود تا بتوانیم از درون این تهدیدها، فرصت هایی را به وجود آورده و از آنها برای خنثی کردن تهدیدات و پیشبرد شرایط کشور استفاده کنیم. 

وی ادامه داد: فرصت ها در جاهای خاص ایجاد می شود و یکی از فرصت های کشور موضوع جوانان و ظرفیت های سازمان های مردم نهاد است که با استفاده به موقع و خوب از این فرصت ها می توان بسیاری از مشکلات را برطرف کرده و افق های جدیدی را به روی ملت و جامعه گشود و بسیاری از موانع را برطرف کرد. 

وی با اشاره به اینکه پمپاژ نگرانی در جامعه شغل نیست، بیان کرد: اگر آینده برای ما مهم است باید دید که مهمترین موضوعی که می تواند آینده کشور را به سوی خوبی سوق دهد، کدام یک از فرصت ها است. 

وی اظهارداشت: باید تلاش جدی در دولت و جوانان شکل گیرد تا امید جوانان به آینده کمرنگ نشود و الان دست های زیادی در داخل و خارج از کشور تحت عناوینی از جمله براندازان، دشمنان قدیمی جمهوری اسلامی و غیره وجود دارد زیرا می دانند اگر جوان نسبت به آینده بیمناک باشد ، می تواند تبدیل به تهدید نگران کننده شود و اصرار دارند که بر روی مساله امید به آینده در بین جوانان و مردم، سرمایه گذاری جدی کنند که برای کسی آینده جدی و امیدوارکننده ای نباشد. 

معاون اول رئیس جمهوری گفت: مجمع ملی سازمان های مردم نهاد جوانان کشور باید راهکارهایی پیدا کند که اعتماد جوانان به خودشان و ظرفیت های درونی و نیز اعتماد به جامعه و ملت افزایش یابد. 

جهانگیری افزود: جامعه ای که آینده برای آن اهمیت داشته باشد، تغییر و تحول به سمت اصلاح وضع موجود را پیش می برد، به جوان و جوانی خوش بین است و برای حل مشکلات به آن تکیه می کند. 

وی اظهارداشت: جامعه ای که آینده برای آن اهمیت نداشته باشد، از تغییر و تحول بترسد و تسلب ساختاری جدی داشته باشد به جوان و جوانی به عنوان یک تهدید جدی نگاه می کند. 

وی یادآور شد: در دین مبین اسلام و فرهنگ و تمدن ایران پر از کارهای اثرگذار در حوزه جوانان است و در نگاه امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز موضوع جوانان اهمیت ویژه ای دارد و وقتی در دین، تمدن و آرمان های ما به جوانان توجه می شود بستگی به مدیران و جوان دارد که چه میزان از فرصت جوانی برای حل مسائل کشور استفاده کنند. 

معاون اول رئیس جمهوری از شهید باهنر، مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی و سایر مفاخر کرمان سخن به میان آورد و ادامه داد: سردار سلیمانی جان بر کف ترین انسان این کشور است و عزیزترین کسی است که خیلی دوست دارد مردم ایران و ایرانی و نظام جمهوری اسلامی همواره سربلند باشند و در این رابطه هرکجا رهبر معظم انقلاب اسلامی و مسئولان کشور لازم دانسته اند جان برکف برای دفاع از جمهوری اسلامی و منافع ملی ایران حضور پیدا کرده است. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.