مارتین لوتر کینگ جونیور ، رهبر جنبش حقوق مدنی آمریکایی های آفریقایی تبار بود ، وی که در سال ۱۹۲۹ در ایالت جورجیا آمریکا متولد شد در سال ۱۹۶۸ در ایالت تنسی آمریکا ترور شد.
از جمله جوایزی که وی موفق به دریافت آنها شد می توان به (جایزه صلح نوبل ۱۹۶۴) و (مدال رئیس جمهوری آزادی) اشاره کرد.

امروز دونالد ترامپ در توئیتی برای بزرگداشت مالتر لوتر کینگ چنین گفت: امروز، روز دکتر مالتر لوتر کینگ را جشن میگیریم، به خاطر ایستادگی برای آشکار کردن حقیقتی که آمریکایی ها آن را ارج می نهند و آن این است که بدون توجه به رنگ پوست و محل تولدمان همه ما توسط خداوند به طور یکسان آفریده شده ایم.
این توییت دونالد ترامپ مانند تمام توئیت های وی واکنش های گسترده ای در فضای مجازی داشت.

فردی در پاسخ به این توئیت ترامپ جمله ای از لوتر را نقل کرد که می گوید:(آنچه حائز اهمیت است این است که همه ما توسط خداوند آفریده شده ایم و اینکه در کجا متولد شده ایم اهمیتی ندارد.)
و در انتقاد از ترامپ وی را مخاطب قرار داده و گفته: چون به این جمله معتقدی کودکان گوآتمالایی را از مادرانشان جدا کردی و در قفس انداختیشان!

توئیت مضحک ترامپ

خیلی ها معتقدند که این توئیت دونالد ترامپ و نقل قولی که از مارتین لوتر کرده بسیار مضحک بوده زیرا خود او (ترامپ) کاملا بلعکس این گفته رفتار کرده است.
هزاران کامنت زیر این توئیت ترامپ زده شده است که اکثر آنها انتقادی است و به کنایه به ترامپ گفته اند که مارتین لوتر باید خیلی خوشحال باشد که تو را در جبهه خودش دارد!
شخص دیگری در پاسخ این توئیت گفته است پس دلیل این حجم از نژاد پرستی تو اعتقاد شدیدی است که به این سخن لوتر داری!
خیلی از افراد دیگر نیز به ساختن دیوار مرزی توسط وی اشاره کردند و گفتند کاش لوتر الان زنده بود و در ساختن این دیوار مرزی به تو ملحق میشد!
و توئیت ترامپ این باور را در مردم به وجود اورد که بدون شک این توئیت توسط شخص دیگری زده شده است چون کاملا با عقاید و عمل وی مخالف است.

 

واکنش اوباما به بزرگداشت مارتین لوتر کینگ
رئیس جمهور سابق آمریکا ( باراک اوباما) نیز در توئیتی به روز بزرگداشت مارتین لوتر واکنش نشان داد و گفته است که : من همیشه از آنچه دکتر مارتین لوترکینگ «سوال حیاتی در زندگی» می‌نامید، الهام گرفته‌ام که: "برای دیگران چه کار کرده‌ای؟" 
با احترام به میراث او روی حقیقت جامعه‌مان تاکید کرده و برای به دست آوردن آن به پاخیزیم و گامهای عملی برای تاثیرگذاری مثبت روی جامعه جهانی برداریم. 
این توئیت رئیس جمهور سابق آمریکا نزدیک به ۲۰۵ هزارتا لایک گرفته است و حرف او مورد تایید خیلی از مردم قرارگرفته و از بحث هایی که در زیر این توئیت شده است می توان به خواست آمریکایی ها مبنی بر بازگشت اوباما به جایگاه ریاست جمهوری اشاره کرد.

فردی در زیر این تویی نوشت که اگر همه ما (آمریکایی ها) به این نصیحت مالتر عمل میکردیم اکنون در بین سایر مردم جهان به عنوان ملیت صلح جو تری شناخته می شدیم.
از جمله سایر دولتمردان میتوان به گفته بیل کلینتون نیز اشاره کرد وی برای بزرگداشت مالتر لوتر در توئیتی گفت: بزرگترین ادای احترامی که می توانیم در روز مارتین لوترکینگ به وی داشته باشیم این است که به حکمت و خرد وی احترام بگذاریم و رفتار او را شبیه سازی کنیم ، اکنون زمان برای تحقق دموکراسی واقعی وعده داده شده "برای همه" است.
واکنش ها به این توئیت نیز مانند دو توئیت قبلی بوده و مردم از کلینتون خواستند تا این حرف ها را به خود آقای رئیس جمهور بزند و گفتند که اگر خود مالتر لوتر کینگ الان زنده بود برای مهاجرت کردن التماس می کرد!

 

پسر مارتین لوترکینگ: ترامپ هم رده پدرم نیست!
پسر مارتین لوترکینگ، مایک پنس معاون ترامپ را مورد انتقاد قرار داد که چرا ترامپ را هم رده پدرش قرار داده و این دو را با هم مقایسه کرده است .
و اینکه پدر او اگر زنده بود مشغول ساختن پلی در میان ملت ها بود نه دیواری برای جدا کردن آنها از یکدیگر!
اکنون که ما اینجا هستیم یعنی زمانی که کودکان را از والدینشان جدا میکنند و ما همواره با خشونت پلیس مواجهیم ، نمیتوانیم روز تولد مارتین لوتر را جشن بگیریم و فقط باید نظاره گر آن باشیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.