چندان دور از انتظار نبود که باز هم ترکش هجمه به بزرگان کشور به سمت ناطق نوری نشانه برود! در این روزها انتشار مواضع آیت‌الله موسوی خوئینی‌ها نسبت به مرحوم آیت‌الله هاشمی از یک سو و آنچه در مناظره میان تاج‌زاده و زاکانی رد و بدل شد از سوی دیگر، فرصت را برای عرض اندام دلواپسان فراهم کرد و آنها هم با تصور آماده بودن ملات تفرقه‌افکنی پرونده جنگ روانی با هدف اختلاف میان اصلاح‌طلبان و ناطق نوری را روی میز قرار دادند، پرونده‌ای که دلواپسان بیش از هر شخصی به غیرواقعی بودن آن آگاه هستند! علیرضا زاکانی از اصولگرایان تحول‌خواه در مناظره با مصطفی تاجزاده اعلام کرد «رقیب نامزد پیروز در انتخابات ریاست جمهوری سال‌های ۷۶، ۸۴، ۸۸ و ۹۲ درخواست ابطال نتیجه انتخابات را داشتند اما رهبر معظم انقلاب ایستاد و مانع این اتفاق شد». این ادعا به یک شوخی شباهت دارد چرا که همگان واقفند حجت‌الاسلام ناطق نوری از جمله شخصیت‌هایی است که هیچ‌گاه به سمت اظهارنظر یا موضوعات چالشی نمی‌رود چرا که برای او آرامش جامعه بیش از رسیدن به قدرت دارای اهمیت است که بارها هم این منش خود را به اثبات رسانیده است از جمله در زمانی که از رویکرد برخی اعضای جامعه روحانیت دلگیر و گلایه‌مند شد بدون علنی کردن این گلایه‌ها از حضور در جلسات این تشکل روحانی که خود از پایه‌گذاران آن بود، امتناع ورزید. در مورد انتخابات ریاست جمهوری سال ۷۶ هم ناطق نوری بازنده شد و کاندیدای جناح چپ یا همان اصلاح‌طلبان امروز به پیروزی رسید.

پیش‌بینی ۷۶ ناطق نوری از ادعای ۹۷

شاید ادعای تشکیک ناطق نوری در سلامت انتخابات ۷۶ به زمان صدور پیام تبریک شیخ نور به رقیب پیروزش بازگردد. شیخ نور خیلی زودتر از تصور در پیامی خطاب به رقیب پیروز خود نوشت: «هدف همه ما خدمت به اسلام و مردم عزیز ایران است و نباید افتخار خدمتگزاری را با هیچ چیز دیگری مبادله کنیم. در این راه اینجانب تمام مساعی خود را جهت همراهی و همکاری با جنابعالی به کار خواهم گرفت». ناطق نوری به دلیل تجربه و شناختی که از جامعه داشت در همان سال ۷۶ مانع تردید در سلامت انتخابات شد؛ چنانکه خودش می‌گوید: «بلافاصله و در شرایطی که هنوز شمارش آرا تمام نشده بود من آن پیام را دادم. این بود که احساس کردم کشور ملتهب است و طرفداران و دوستداران ما ناراحت هستند و آن نتیجه رای‌گیری، یک حادثه غیرمترقبه برای آنها به حساب می‌آمد. من فکر کردم کشور در آن مقطع نیاز به آرامش دارد و من باید آبی روی این آتشی که در درون طرفداران هست بریزم. وقتش هم‌ همان موقع بود. ۴۸ ساعت بعد معلوم نبود چه حادثه‌ای در کشور رخ بدهد. وقتی من این تبریک را گفتم طبیعتا یک آرامشی در کشور ایجاد شد.» بنابراین ناطق نوری پیش‌بینی ادعاهای امروز دلواپسان را کرده بود، اما زمانی واقعا درک نمی‌کنند و زمانی هم نمی‌خواهند متوجه شوند که اکنون به نظر می‌رسد گزینه دوم به واقعیت نزدیک است.

من همان ناطق نوری هستم!

هجمه‌ها به ناطق نوری درباره انتخابات ریاست جمهوری ۷۶ زیاد بود چنانکه خودش در سال ۹۲ توضیح داد: «سال ۷۶ جنگ روانی علیه من بسیار شدید بود و متاسفانه کسی هم اینها را پیگیری نکرد. بیشترین تهمت‌ها به من زده شد و انعکاس آن به این صورت بود که دیگران خیلی مظلوم واقع شدند. مثلا اینکه اگر فلانی بیاید، مثل طالبان عمل می‌کند. آنها با تبلیغات خود فرصت فکر کردن و اندیشیدن را از مردم گرفتند که این از مصادیق استثمار فکری است. این را اختناق می‌گویند، این ضد آزادی است که با بمباران تبلیغاتی جلوی فکر مردم را بگیرند، اصلا از آنها آزادی فکر را گرفتند و افکار مردم را به یک سو کانالیزه کردند.» وی افزود: «به قدری علیه من تبلیغ بود که مردم فکر نکردند، این آقای ناطق یک دفعه و از یک جای ناشناخته نیامده، این همان ناطقی است که مجلس را اداره می‌کند؛ اصلا کسی در مدیریت ایشان حرف ندارد؛ اگر بنا بود طالبان باشد در اداره مجلس و در تصویب قوانین و مصوبات با شیوه طالبان عمل می‌کرد یا زمانی که وزیر کشور بود عده‌ای در خیابان‌ها زن و بچه مردم را می‌زدند. مقابل آنها نمی‌ایستاد که مملکت نباید هرج و مرج باشد. من به هر قیمتی که هست نمی‌گذارم امنیت اجتماعی به خطر بیفتد و هرج و مرج... واقعا هم به قیمت آبرویم تمام شد؛ چون آن موقع معروف شده بود که من مقابل حزب‌الله ایستادم، خوب این همان ناطق است. همچنین می‌شد که اگر این بیاید دانشگاه‌ها را چه کار می‌کند، مانتو و روسری را بر می‌دارد و چادر را اجباری می‌کند و امثالهم».

شاید حامیان ناطق؛ نه خودش

دیروز هم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز درباره ادعای زاکانی مبنی بر درخواست ابطال انتخابات از سوی ناطق نوری گفت: برای نخستین بار است که چنین صحبتی را می‌شنوم چون روحیه آقای ناطق به اینکه بخواهد بگوید انتخابات را ابطال کنید، نمی‌خورد و کسی بود که نسبت به نتیجه انتخابات خیلی صریح تصمیم خود را اعلام کرد. نشانه روشنش هم نامه تبریک آقای ناطق به آقای خاتمی بود. حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم افزود: البته شاید این مراد جریان حامی آقای ناطق بود نه آقای ناطق. این احتمال بعید نیست چون بعدا در بیانات سال ۸۸ رهبر معظم انقلاب آمد که فرمودند: «در انتخابات قبلی هم جریان رقیب درخواست ابطال انتخابات کرد، من به آنها گفتم زیر بار ابطال انتخابات نخواهم رفت، باید بررسی اشکالاتی از طریق قانونی دنبال شود. من به دهان ۳۵ میلیون رأی دهنده نمی‌زنم، این دوره هم به دهان ۴۰ میلیون نفر شرکت کننده در انتخابات نخواهم زد و تسلیم پیشنهاد ابطال انتخابات نخواهم شد». سخنگوی جامعه روحانیت مبارز گفت: من احتمال می‌دهم، شاید این مساله مربوط به علاقه‌مندان به آقای ناطق بود، نه خود آقای ناطق.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.