دیلی‌میل نوشت، افراد سراسر جهان می‌توانند در روزهای مذکور شاهد این رویداد آسمانی جالب باشند. نخستین ماه کامل امسال "ماه گرگ"(Wolf Moon) نامیده می‌شود. این پدیده تنها یک ساعت به طول خواهد انجامید.

هنگامی که سایه زمین به طور کامل ماه را بپوشاند، این باعث می‌شود سطح ماه به رنگ قرمز درآید که به نام "ماه سرخ"(Blood moon) نیز شناخته می‌شود.

"پاتریک هارتیگن"(Patrick Hartigan)، اخترفیزیک‌دان دانشگاه رایس گفت: این پدیه نه تنها ماه کامل بلکه یک ماه گرفتگی کامل نیز است اما نکته این است که ماه گرفتگی زمان زیادی طول می‌کشد در حالیکه این پدیده تنها یک ساعت به طول می‌انجامد.

در این پدیده، ماه کمی نزدیک به زمین خواهد بود و این موضوع باعث می‌شود که ماه درخشان تر از حد معمول دیده شود که این پدیده ابر ماه نام دارد. هنگامیکه سایه زمین و ابرماه و ماه گرفتگی باهم در یک زمان رخ دهند "ابر گرگ ماه سرخ" (Super Blood Wolf Moon) رخ می‌دهد.

وقتی ماه در حالت بدر به نزدیک‌ترین فاصلهٔ خود از زمین می‌رسد و درخشان‌تر و بزرگتر از همیشه دیده می‌شود، ماه‌افروختگی یا ابرماه (Super Moon) روی می‌دهد.

این ماه گرفتگی در شمال و جنوب آمریکا، گرینلند، ایسلند، ایرلند، بریتانیا، نروژ، سوئد، پرتغال، فرانسه و اسپانیا قابل مشاهده خواهد بود.

در ایالات متحده، ماه گرفتگی از صبح روز یکشنبه آغاز خواهد شد.

بقیه کشورهای قاره اروپا و همچنین آفریقا قادر به دیدن یک جزئی از ماه گرفتگی خواهند بود این در حالی است که افراد ساکن آسیا، استرالیا و نیوزیلند مشاهده این پدیده بی نظیر را از دست خواهند داد.

اگر افراد مشاهده این پدیده را از دست بدهند می‌بایست تا سال ۲۰۲۹ انتظار بکشند زیرا همانطور که گفته شد این پدیده هر ۱۰ سال یکبار رخ می‌دهد.

اوج  این ماه گرفتگی در حدود ساعت ۵:۱۲ بعد از ظهر به وقت ساعت گرینویچ برای افراد ساکن انگلستان خواهد بود. از نظر علم ریاضی، طولانی‌ترین ماه گرفتگی می‌تواند یک ساعت و ۴۷ دقیقه طول بکشد.

افراد برای مشاهده این رویداد نیاز به تجهیزات ندارند و این پدیده باشکوه با چشم غیر مسلح نیز قابل مشاهده خواهد بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.