پروفسور جیانکارلو ایلیا والوری، اقتصاددان و تاجر ایتالیایی در مقاله‌ای که سایت اروپایی "مدرن دیپلماسی" آن را منتشر کرده است، درباره استراتژی اسرائیل در سوریه با توجه به تغییر و تحولات منطقه صحبت کرده است.

در این مقاله آمده است: برای اینکه موضع سیاسی و نظامی کنونی اسرائیل را بفهمیم باید در وهله اول اوضاع سوریه را تحلیل کنیم. علی‌رغم اینکه مشکل اصلی اسرائیل ایران است اما مقامات آن روسیه را مشکل اصلی در سوریه می‌دانند.

وی افزود: بلندی‌های اشغالی جولان از جمله مناطق کاهش تنش به شمار می‌رود و به همین دلیل، اسرائیل تمایلی ندارد که حزب‌الله به راحتی در این منطقه فعالیت کند. دولت اسرائیل می‌خواهد که روسیه هیچ‌گاه به نفع ایران مداخله نکند و اگر ایران و نیروهای شیعه (حزب‌الله) سوریه را ترک کنند، توانایی روسیه برای تأمین ثبات در سوریه کاهش می‌یابد.

"یک جنگ واقعی"

این اقتصاددان ایتالیایی گفت: تل‌آویو می‌خواهد مسکو و تهران را از صحنه سیاسی سوریه دور کند و در کنار آمریکا به آغاز یک "جنگ واقعی" در اراضی سوریه تهدید می‌کند. اسرائیل و آمریکا توانایی براندازی نظام بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه را دارند و شاید بتوانند روسیه را به طور کلی از سوریه و حتی خاورمیانه دور کنند!

وی تاکید کرد: روسیه به دنبال تحکیم و تقویت جایگاه خود در خاورمیانه و دریای مدیترانه است، پس آیا آمریکا خواهد پذیرفت که در یک عملیات نظامی علیه روسیه مشارکت کند؟ شاید آمریکا در چنین عملیاتی مشارکت کند اما بلافاصله و پس از موفقیت آمیز بودن اولین عملیات از این ائتلاف خارج می‌شود، چراکه منطق آمریکا در جنگ‌ها یا برای تسلط بر یک منطقه‌ برای چندین دهه بوده مانند آنچه در افغانستان شاهد آن هستیم، یا محدود کردن مداخله خود به عملیات سریع استراتژیک است.

نویسنده این مقاله در ادامه با مطرح کردن یک سؤال مبنی بر اینکه آیا آمریکا شریک قابل اعتمادی برای اسرائیل باقی می‌ماند یا خیر، اظهار کرد: همانطور که به نظر می‌رسد اوضاع اینگونه باقی نمی‌ماند، چراکه کردها که با واشنگتن هم‌پیمان بودند پس از تصمیم ریاست جمهوری آمریکا مبنی بر خروج نیروهای خود از سوریه با هدف مقابله با ترکیه به نظام سوریه پناه بردند. اسرائیل برای مقابله با ایران ناگزیر به ائتلاف با آمریکا، عربستان و هم‌پیمانان مسلمان دیگر است و در مقابل روسیه نیز هیچ‌گاه چنین طرحی را نخواهد پذیرفت.

وی ادامه داد: دوستی تل‌آویو و مسکو امکان پذیر است اما این دوستی به خاطر مهار ایران در سوریه و مرزهای اسرائیل است و نیروهای شیعه نیز باید از مناطق تحت کنترل نیروهای بشار اسد دور شوند و شاید این مسأله هدف مورد نظر روسیه نیز باشد.

این اقتصاددان ایتالیایی در ادامه تصریح کرد: احتمال راه‌اندازی یک جنگ در سوریه توسط اسرائیل وجود دارد؛ موضوعی که نیازمند تحلیل و بررسی بسیار دقیق مواضع و نیروهای گروه‌های شیعه از سوی دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل است اما در صورت انجام چنین حمله‌ای و هدف قرار دادن مواضع مذکور اسرائیل چگونه مانع از ضد حملات به مرزهای شمالی خود خواهد شد؟

والوری تاکید کرد: هم روسیه و هم اسرائیل به خوبی می‌دانند که درگیری در سوریه به منزله جنگی است که نه تنها بر خاورمیانه بلکه بر تمام جهان تأثیر می‌گذارد.

وی با طرح سوالی درباره امکان حل و فصل مسأله فلسطین نیز گفت: این احتمال وجود دارد که برخی طرف‌ها در آینده از تنش‌های کنونی به منظور تضعیف اسرائیل استفاده کنند.

این تاجر ایتالیایی در خاتمه مقاله خود اظهار کرد: سپردن قدرت در فلسطین به اردن تصمیم عاقلانه‌ای نیست، چراکه دولت هاشمی (خاندان پادشاهی اردن) قدرت اقتصادی و چه بسا قدرت نظامی لازم را برای اداره و پیشبرد تمامی مناطق فلسطین ندارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.