حسینعلی حاجی دلیگانی  به طرح استانی شدن انتخابات اشاره کرد و گفت: این طرح در ۷ بند با سیاست های کلی انتخابات که از سوی مقام معظم رهبری بعد از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شده است مغایرت دارد.

وی در پرسش به پاسخی مبنی بر اینکه آیا در طرح استانی شدن انتخابات افراد باید برای ورود به لیست انتخاباتی هزینهای را پرداخت کنند تصریح کرد:  افرادی که بخواهند در سطح استان ها وارد لیست انتخاباتی بشوند باید هزینه های زیادی  را متقبل شوند و البته پشتوانه مردمی و همچنین شان مردمینمایندگی هم در این طرح کاهش پیدا خواهد کرد و موجب ایجاد یک فاصله بین مردم و نمایندگان می شود.

نماینده مردم شاهین شهر ادامه داد: شیوه استانی شدن انتخابات سبب تشدید دو قطبی های سیاسی، مذهبی و قومی در کشور می شود و سطح قانون گذاری در کشور را به داد و ستد بین لیست ها یا تشکل های صنفی و گروه های بزرگ ذی نفع تنزل خواهد داد.

دلیگانی در بخش دیگری از صحبت های خود به کم شدن شفافیت در مجلس  با اجرایی شدن این طرح اشاره و اظهار کرد: قطعا با استانی شدن انتخابات شفاف سازی  در مجلس کاهش پیدا خواهد کرد و نقش نماینده در پیگیری یا عدم انجام وظیفه اش پنهان خواهد ماند.

این نماینده مجلس دهم به عدم تاثیرگذاری رای شهرستان ها در استانی شدن انتخابات اشاره و اظهار کرد: آرای شهرستان ها نسبت به جمعیت مراکز استانها کاهش چشم‌گیری خواهد داشت و لذا عمده افراد با رای مراکز استان ها کرسی های مجلس را تصاحب می کنند.

عضو فراکسیون ولایی مجلس در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا با اجرای این طرح  ورود نخبگان به مجلس سهل تر خواهد شد،گفت: بالعکس در این طرح کاهش ورود نخبگان و جوانان مشهود است و همچنین سبب مسدود شدن روند رو به رشد نیروهای جوان به سطوح عالی کشور می شود همچنین دیگر کمترشاهد رویش و شکوفایی در بین نمایندگان مجلس برای مدیریت های کلانکشور خواهیم بود.

 عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از صحبت های خود در رابطه با استانی شدن انتخابات تصریح کرد: چرخه جدیدی از معامله افراد و حامیان آن ها در کسب قدرت به وجود می آید و شاید با  این بده و بستان ها که در حال حاضر ممکن است در یک پروژه اتفاق بیفتد، در اینجا شاهد طراحی ها و زد و بندهایی برای به تصویب رساندن یک قانون خواهیم بود که این برای کشور بسیار خطرناک است.

 وی با اشاره به اینکه هیچ شانسی برای پیروزی کاندیدای مستقل در این طرح وجود ندارد، بیان کرد: نامزد های مستقل جایی برای حضور و فرصتی برای ارائه خودشان پیدا نمی کنند و کسانی که لیست های انتخاباتی را می بندند به هر حال برای پذیرفتن افراد در لیست یا پول زیادی ازآنها دریافت می کنند و یا اینکه افراد صاحب قدرت و دارای لابی های قوی را در لیست جای می دهند.

 نماینده مردم شاهین شهر در ادامه اظهار کرد:گردانندگان اصلی این ائتلاف ها در واقع به جای مردم تصمیم گیری می کنند و این جریان ها به هر حال به دنبال حفظ قدرت قبیله و خاندان خود هستند و به گونه ای مجلس دیگر عصاره ملت نخواهد بود.

دلیگانی با بیان اینکه در طرح استانی شدن انتخابات حضور مستضعفان به عنوان صاحبان اصلی مملکت در مجلس سخت خواهد شد، تصریح کرد: با اجرایی شدن طرح استانی انتخابات قطعا یک فرد مستضعف جایی در لیست انتخاباتی نخواهد داشت و به نحوی افرادی که ثروتمند نیستند؛ هیچ راه ورودی برای تصاحب کرسی های مجلس پیدا نخواهند کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.