آیت‌الله‌ مکارم شیرازی پیش از ظهر امروز در دیدار دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی که در دفتر این مرجع تقلید برگزار شد، عنوان کردند: هر چه بیشتر فعالیت های شورای انقلاب فرهنگی توضیح داده شود، آشنایی مردم با آن بیشتر می‌شود.

وی افزود: مشکل مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی این بوده که ضمانت اجرایی ندارد و چون ضمانت اجرایی آن قوی نیست، در عین خوب بودن مصوبات به مرحله اجرا نمی‌رسد.

این مرجع تقلید شیعیان گفت: ما در حال حاضر نیاز شدید به این شورا داریم، چرا که در حوزه و دانشگاه مشکلات علمی داریم و از سوی دیگر مشکلات سنگین فرهنگی داریم، از جمله همین فضای مجازی که مشکلات و مفاسد بالایی به بار آورده است.

آیت‌الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: ما شنیدیم که در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیمات مهمی گرفته شده اما اجرا نشده است.

وی بیان کرد: اگر سه بخش برنامه‌ها، کتاب ها و اساتید در دانشگاه ها درست باشد، می‌توانیم بگوییم دانشگاهی انقلابی داریم.

این مرجع تقلید تاکید کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی اختیارات مهمی داشته و گاه دیده می شود در این کتاب های دانشگاهی مطالبی وجود دارد که نباید وجود داشته باشد، این مطالب خلاف اصول و فروع اسلام است.

آیت‌الله مکارم شیرازی ابراز کرد: در زمان طاغوت کتابی با عنوان جامعه شناسی تدریس می‌شد که در مورد بخش مذهب،  سوال کرده بود که آیا مذهب زاییده جهل بشر است یا زاییده ترس بشر و به مذهب نگاه اینچنینی وجود داشت.

وی مطرح کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی باید در زمینه برنامه های قرآنی و کمیت و کیفیت این برنامه ها رصد کند و این شورا در زمینه انقلاب، مذهب و قانون اساسی بررسی کند.

این مرجع تقلید عنوان کرد: در حوزه مشکلات مهمی در زمینه مفاهیم کتاب ها وجود دارد و بعضا در هفته ۲۰ جلد کتاب نوشته می‌شود که لازم است گروهی به رصد مفاهیم این کتاب‌ها بپردازند.

آیت‌الله مکارم شیرازی تصریح کرد: گروهی در شورای عالی انقلاب فرهنگی باید به فضای مجازی بپردازند، چرا که سابقا تریبون ها در اختیار امامان جمعه و خطبای مساجد بود، اما این فضای مجازی برای همه تریبون درست کرده است، به طور مثال این فردی که اخیرا خلع لباس شده بیش از یک میلیون پیگیرکننده و مخاطب داشته و متاسفانه اجازه نداده اند سالم سازی درستی در فضای مجازی ایجاد شود.

وی مطرح کرد: باید مشخص شود که پهنای باند به چه کسانی باید داده شود و با استفاده از پهنای باند می شود فضاهای مجازی فاسد را کمرنگ کرد، اما متاسفانه این کار را نمی‌کنند.

این مرجع تقلید یادآور شد: دولت برای حل مشکل فضای مجازی علاقه‌مند است، اما دل نمی‌سوزاند و در این شرایط که دیگران کوتاه می‌آیند، مراکزی مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی باید جور آن‌ها را نیز متحمل شوند.

وی اضافه کرد: اخیرا تئاترها مشکلات مهمی در زمینه خلاف موازین شرعی بودن دارند و وزیر فرهنگ و ارشاد و شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه مسئولیت دارند.

آیت‌الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: برخی افراد نفوذی وجود دارند که علی رغم وجود مسئولین دلسوز باید مراقب حرکت آن‌ها بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.