سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، در نشست هم‌اندیشی فعالان و اثرگذاران اقتصادی در صنعت و گردشگری در محل تالار سپید، اظهار کرد: این سرزمین به لحاظ تمدن‌سازی در ساحت ایران بزرگ، سرزمینی ویژه است. بعد از این که جمشیدشاه و یارانش سلسله ضحاک را از ایران خارج می‌کند، سه تن از فرزندانش در همین نزدیکی فرماندار سه قلعه می‌شوند که شامل توس، تابران و کنگ است.

وی افزود: البته سابقه تمدنی این سرزمین در اطراف کشف رود به دوره پارینه سنگی می‌رسد و در موزه، مراکزی وجود دارد که این موضوع در آن دیده می‌شود. ایران جدید به معنای ایران، در این سرزمین‌ شکل گرفته و از این‌جا توسعه پیدا کرده و هویت ایرانی تولید شده است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بعد از اسلام نیز مهاجرت تمدن‌ساز امام رضا(ع) به این سرزمین که با تعریف اهل بیت(ع)، نوعی جابه‌جایی ام‌القرای جهان اسلام است، سبب تلاقی بین تمدن شیعی و ایرانی در این سرزمین می‌شود. همچنین در این نقطه از سرزمین، این قرائت گسترش یافته و سرزمین ایران و خاورمیانه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

قاضی‌زاده هاشمی مطرح کرد: نقطه سوم بعد از حضور فرهنگ عرب و ترکان سلجوقی است که جناب فردوسی با برگشت به زبان و ادب فارسی و احیای مجدد فرهنگ ایرانی با قرائت اسلامی اهل بیت، تمدن جدید ایرانی را که ما در ادامه این تمدن هستیم، پایه گذاری می‌کند.

وی اضافه کرد: در این سرزمین ۴۵۰۰ شخصیت بزرگ تمدن ساز وجود دارد که از خواجه نصیر الدین طوسی که در زمان مغول در نجات فرهنگ، ادب و زبان فارسی نقش داشته تا جابربن حیان و محمود غزالی، هرکدام از این اسامی موقعیت این سرزمین را نشان می‌دهد. 

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: ماهیت این سرزمین تمدن‌ساز است. بعد از انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) درست فرمودند که آستان قدس مرکز ایران است. به عقیده من منظور پایگاه سیاسی نیست که از طریق آن نظام اداری و سیاسی کشور اداره شود؛ بلکه منظور این است که آستان قدس باید کانون فکری و الگوی تشکیل هویت جدید با این نگاه تمدنی جدید که ادعای جهانی شدن دارد، باشد و فرهنگ رضوی و امام رضا(ع) در بستری کاملا ایرانی باید شکل بگیرد و به درستی تبیین شود.

قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: زمانی که ما از فرهنگ میزبانی سخن می‌گوییم، غیر از ابعاد اقتصادی باید رویکردی تمدنی به آن داشته باشیم. هر زائر یا مسافر ایرانی که به این قطعه بهشت وارد می‌شود با چه چیز باید روبه رو شود؟ وقتی از یک تمدن صحبت می‌کنیم منظور ما علاوه بر معماری و نظم و نظام اقتصادی، بیشتر با یک جامعه و رفتار اجتماعی است.

وی ادامه داد: در مصوبه‌ای که در چند دولت پیش وجود داشت، در رابطه با یک کریدور علم و فناوری در این منطقه سخن به میان آمد که براساس آن استانداردهای حداکثری بر مبنای شاخص‌ها و ارزش‌هایی که ما مشخص می‌کنیم برای هر اقدام و زندگی کردن در این زندگی را تعریف و اقشار مختلف را بر اساس آن تربیت کرده و اجازه کار دهیم.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی مسافری به کشوری وارد می‌شود با ابعاد اجتماعی آن روبه‌رو شده که شامل فرد و سیستم‌ها و سایر موضوعات می‌شود و باید زمانی که به مشهد مشرف می‌شود بگوید که وارد شهر امام رضا(ع) شده و با یک معرفت عملی از این تمدن ایرانی اسلامی که ذکر شد از این شهر خارج شود. همچینن به عنوان داعی از این سرزمین خارج شده و از آن یاد کند. 

قاضی‌زاده هاشمی اظهار کرد: وقتی مسافری به کشوری می‌رود با یک برداشت از تمدن آن‌ها برگشته و آن را تعریف می‌کند که ممکن است برداشت‌هایی مثبت و منفی از آن داشته باشد. ما نیز باید این‌گونه باشیم؛ زیرا هر مسافر یک پیامبر است.

وی افزود: متاسفانه مشهد مقدس مانند بقیه سرزمین‌ها تلقی می‌شود و این وظیفه تمدنی که خداوند در تاریخ به عهده آن گذاشته است توسط سیاستمدارن درک نمی‌شود و با وجود تلاش‌هایی که صورت گرفت، در هشتم آذر سال ۱۳۸۸ مشهد به عنوان پایتخت معنوی نام گرفت، ردیف زیارت ایجاد و نهادسازی شد و کارگروه ملی زیارت ایجاد شد.

نماینده مشهد گفت: در دولت قبل قرار بود هزار میلیارد تومان به مشهد کمک شود که حدود ۳۰۰ میلیارد بیشتر کمک نشد و کم کم میزان بودجه کم شد و در حال حاضر حدود ۱۵الی ۱۶ میلیارد بودجه به آن اختصاص می‌یابد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.