علی گرجی فعال سیاسی و از یاران مرحوم ابراهیم یزدی در نشست گفتمان بازرگان و چالش‌های چهل سالگی انقلاب اظهار کرد: در آستانه بیست و پنجمین سالگرد فوت آقای بازرگان هستیم، وی در طول عمر خود پیوسته در کار و تلاش بود، از این بزرگمرد بیش از ٣٥٠ کتاب و مقاله باقی است، اولین آن‌ها اندیشه‌های نگاشته شده در سال ١٣٠٦ است و آخرین پا به پای بحر در سال١٣٧٣ است. نکته مهم و جالب این است که این آثار در این ٦٧ سال در تناوبی متناسب و مداوم و مستمر در زندگی ایشان بوده است، این نشانه نظم و برنامه‌ریزی دقیق در زندگی مهندس است ،در زندگی وی حرکتی مداوم و همیشگی را شاهد هستیم، در دوران زندان ٢٠ عنوان کتاب نگاشته شده است.

وی افزود:انسان‌ها را به لحاظ شخصیتی به سه گروه می‌توان تقسیم کرد؛ افرادی که قبل مرگ فیزیکی می‌میرند و زندگی آن‌ها تاثیری در محیط ندارد، اکثریت مردمان چنین هستند. نوع دوم کسانی هستند که شخصیت وجودی‌شان هم قدر شخصیت فیزیکی‌شان است و با مرگ فیزیک خود می‌میرند. گروه یک و دوم اکثریت جوامع هستند، هرچه گروه اول بیشتر باشد جامعه خوشبختر است. گروه سوم افرادی هستند که شخصیت وجودی‌شان والا تر از شخصیت فیزیکی است که با مرگ فیزیکی زندگی آن‌ها نمی‌میرد؛ بازرگان یکی از این مردمان بود. آن‌ها در طول زمان جاری هستند، شاعران از این نوع هستند، شعر سعدی ماندگار است، عموم مردم ما بیش از آن‌که از زندگی وی مطلع باشند آثار اورا خواندند و لذت بردند، در مرتبه‌های بعدی عارفان هستند. کلام آن‌ها بازتاب اعتقادات آن‌هاست.دانشمندان هم از این نوع هستند،تلاش علمی آن‌ها تاثیر  دارد، اما ماندگاری مردان سیاست به عمل‌شان در انتخاب صحیح و دیدن منافع ملی در گذرگاه‌های حساس تاریخی است. آقای بازرگان ازین دسته بود، نشان داده شد این دسته بهروزی مردمان را قربانی هیچ موضوعی نمی‌کنند.

وی تصریح کرد: آقای بازرگان بسیار تیز و به جا سخن می‌گفت، ایشان منافع ملی و کشور را همه چیز می‌دانست، در عمل و در تفکر مصالح مردم و نفع کشور را همه چیز می‌دانست و هیچ چیزی نمی‌توانست جای آن را در فکر و عمل او بگیرد.

گرچی گفت: آقای بازرگان در نوشته‌ای و مصاحبه‌ای نشان داد که این اسلام است که باید برای ایران باشد و نه این‌که ایران فدای اسلام شود.

وی تاکید کرد: مهندس اسوه صداقت بود، در ٥٠ سال فعالیت سیاسی خود صداقت و راستی داشت، بودن با مردم و بودن در میان مردم و دور نشدن از یاد خدا از صفات ایشان بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.