«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه گفته است اگر چه مسکو دعوتنامه حضور در کنفرانسی ضدایرانی را که آمریکا در لهستان برگزار می‌کند، دریافت کرده اما متعقد است که این نشست نخواهد توانست مشکلات منطقه‌ای را حل کند.

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا پیشتر در مصاحبه‌ای با رسانه‌های آمریکایی گفته بود، واشنگتن در نظر دارد نشستی بین‌المللی را با محوریت «ثبات در خاورمیانه» در تاریخ ۱۳ و ۱۴ فوریه (۲۴ و ۲۵ بهمن‌ماه) در ورشو پایتخت لهستان برگزار کند.

وزیر خارجه آمریکا با تأکید بر اینکه این یک نشست ضدایرانی است، گفته بود، ده‌ها کشور از مناطق مختلف جهان را برای حضور در این نشست گردهم خواهد آورد.

برگزاری این نشست ضدایرانی با واکنش‌های مختلفی روبرو شده است و بعضی کارشناسان آن را یک نشست از پیش شکست خورده اعلام کرده‌اند.

بنا بر گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، وزیر امور خارجه روسیه که روز گذشته کنفرانس خبری سالانه خود را با تمرکز بر تشریح سیاسیت‌ها و رویکردهای مسکو در سال جاری میلادی برگزار می‌کرد، گفت: «ما دعوتنامه این نشست را دریافت کرده‌ایم. علاوه بر این دستور کار این نشست نیز به دست ما رسیده که عمدتا شامل گفت‌وگو درباره درگیری‌ها در سوریه، یمن و مسائل مربوط به برنامه موشکی ایران و همچنین اقدامات ایران در منطقه می‌شود».

وی در ادامه تأکید کرد: «به نظر می‌رسد که کل برنامه این نشست به منظور پیشبرد رویکردهای آمریکا برای مقابله با ایران در منطقه طراحی شده است. موضع رسمی ایالات متحدا رسما اعلام شده و این نشست در ورشو نیز به طور مشخص با هدف دستیابی به این هدف برگزار می‌شود».

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: «در متن دعوتنامه نیز صراحتا اعلام شده که سند پایانی نشست را آمریکا و لهستان بدون حضور احتمالی دیگر کشورها تنظیم و تصویب خواهند کرد. این روند معمول در مسائل بین‌المللی نیست.»

لاوروف در ادامه تصریح کرد: «با تمام احترامی که برای لهستان قائلم، به نظر می رسد که این نشست قصد دارد حدود ۵۰ وزیر خارجه کشورهای مختلف جهان را گرد هم آورد تا صرفا بر روند تصویب سندی که آمریکا و لهستان آن را تنظیم کرده‌اند، نظارت داشته باشند. با توجه به تمام این مسائل، تردید بسیاری وجود دارد که چنین نشستی بتواند نقشی سازنده در حل مشکلات و مسائل منطقه خاورمیانه ایفا کند».

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.