هاشم نوروزی‌فرد در دومین نشست مشترک کارگروه‌های تخصصی ساماندهی مشاغل و محصولات کشاورزی شهرداری‌های کشور، با اشاره به وظیفه و نقش شهرداری‌ها، اظهار کرد: در حال حاضر۱۲۷۶ شهرداری در سطح کشور وجود دارد و قانون شهرداری‌ها نیز مصوب سال ۱۳۳۴ است.

وی افزود: بسیاری از قوانین آن زمان بر اساس بار حقوقی نوشته شده است و زمانی که می‌خواستیم لایحه مدیریت شهری را بازنگری کنیم و بسیاری از کلمات را اصلاح کنیم، نمی‌شد. افتخار ما است که قانون شهرداری‌ها قانون خاص و کاملی است اما در سنوات بعد با قوانین مؤخری که آمده است، نیاز به اصلاح دارد.

رئیس گروه دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: یکی از آسیب‌شناسی‌های لازم که باید انجام شود لزوم اطلاع کامل از قوانین است؛ بسیاری از همکاران در شهرداری‌ها شاید از قانون شهرداری‌ها مطلع نباشند.

نوروزی‌فرد ادامه داد: دومین مساله این است که هرکس در هر بخشی باید به قوانین دستگاه‌ها و سازمان‌های مستقیم و غیر مستقیم مثل بهداشت، محیط زیست و اصناف مسلط باشد تا تصمیم‌گیری‌ها درست باشد.

وی بیان کرد: کلید شهر در دست شهرداری است. اگر شهرداری تفکر و مدیریت درستی داشته باشد همه مدیریت‌ها به درستی و با هماهنگی پیش‌ می‌روند.

رئیس گروه دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: شهرداری‌ها دارای یک سری وظیفه ذاتی و برخی وظایف بین‌بخشی هستند. اگر شهرداری پسماند را جمع‌آوری نکند هیچ کس این کار را نمی‌کند؛ اما برخی وظایف مثل ساماندهی دستفروشان و دیگر مشاغل جزو موضوعات بین بخشی هستند و شهرداری در حلقه آخر این فرایند است.

نوروزی‌فرد افزود: براساس ماده ۵۵ هر شغلی که ایجاد مزاحمت می‌کند باید ساماندهی شود؛ اما چه کسی باید نظارت کند تا مساله‌ای به وجود نیاید؟ وظیفه ذاتی شهرداری خدمت گزاری مطلوب به شهروندان است؛ شهرداری به عنوان نهاد عمومی غیر دولتی به این مساله افتخار می‌کند.

رئیس گروه دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها گفت: همه معاونت‌های شهرداری‌ها مهم هستند اما معاونت خدمات شهری به مردم بسیار نزدیک است.

وی با اشاره به تشکیل کمیسیون هشتم دولت، بیان کرد: این کمیسیون تحت عنوان کمیسیون خاص کلان‌شهرها ایجاد شده است که یکی از وظایف آن آسیب‌شناسی شهری است. باید مشکلات احصا شوند و تاکنون  هشت سند آسیب‌شناسی تصویب شده است که شش سند از این تعداد در حوزه خدمات شهری بوده است.

نوروزی‌فرد افزود: امروز سندهای آسیب‌شناسی ساماندهی مشاغل شهری و اصناف و محصولات کشاورزی بررسی می‌شوند.

وی بیان کرد: ساماندهی اصناف در بسیاری از کلانشهرها انجام شده است. به طور مثال در شهر اهواز ساماندهی بازار آهن‌فروشان، فروشندگان خودروهای سبک و سنگین و بنکداران انجام شده است. تجربه خوبی است و می‌تواند به شهرهای دیگر سرایت پیدا کند.

نوروزی‌فرد با بیان این‌که باید جهت ساماندهی دستفروشان تصمیم‌گیری شود، گفت: شهر یک موجود زنده است و هر لحظه درحال تغییر است باید بپذیریم بخشی از جامعه شهری به این سمت گرایش دارد که باید با همکاری دستگاه‌ها ساماندهی شوند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.