هجمه‌هایی که در موارد متعددی به حملات امریکایی‌ها علیه حضور ایران در نبرد سوریه تنه می‌زد و با دروغ‌های غربی‌ها علیه ایران و دولت سوریه برابری می‌کرد.

خبرنگار روزنامه همشهری شبهه‌ای را که اصلاح‌طلبان و رسانه‌های معاند در سال‌های گذشته در مورد خرج شدن پول ایران در سوریه بین برخی از مردم جا انداخته‌اند، اینگونه می‌پرسد: «در افواه عمومی نگاهی هست که ایران می‌خواهد به بهانه بازسازی، پول‌هایش را در سوریه خرج کند، موضوع سرمایه‌گذاری ایران در کشورهایی مثل عراق و سوریه به چه شکل است و این شایعات از کجا نشئت می‌گیرد؟» و جواد ترکابادی که از یک سال و نیم پیش به عنوان سفیر ایران در سوریه مشغول است، پاسخ می‌گوید که «به‌طور یقین آنچه در تدابیر جاری روابط اقتصادی دو کشور است منافع هر دو طرف را تأمین می‌کند و منافع اقتصادی ایران همان‌قدر محقق است که منافع سوریه و این یک روند طبیعی در تعاملات بین کشورهاست. سرمایه‌گذاری ایران در سوریه یک نیاز است؛ همچنان که ما نیازمند سرمایه‌گذاری طرف‌های دارای تکنولوژی برتر هستیم.

ما خودمان در صنعت سرمایه‌گذاری ظرفیت قوی و مهمی داریم که این ظرفیت می‌تواند در حوزه‌هایی مثل عراق و سوریه خود را نشان دهد و بازده مثبت برای اقتصاد داشته باشد. صنعت همان‌طور که به بازار خوب داخلی نیازمند است به بازار خوب خارجی هم نیاز دارد و این دو از هم تفکیک‌ناپذیر هستند. نباید این نگاه را داشت که ما کمک بلاعوض می‌کنیم؛ اتفاقی که می‌افتد این است ما ظرفیت‌های خود را در کشورهای دیگر برآورده می‌کنیم؛ به‌گونه‌ای که برای طرفین هم بهره‌هایی تعریف شود؛ مثلاً در سوریه کارخانجات زیادی وجود دارد که نیازمند بازسازی هستند و شرکت‌های مهندسی ما ظرفیت خوبی برای بازسازی این صنایع دارند و این یک فرصت است و این نوع سرمایه‌گذاری بازده مثبت است و اگر چنین نکنیم گویی بخشی از ظرفیت خود را معطل نگاه داشته‌ایم.

بازده سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در حال خودنمایی و بازگشت است.» حالا شاید بتوان امیدوار بود اگر کسی دنبال حرف منطقی و حقیقت است، بتواند راه درست و اقتصادی را که به نفع ملت ایران است، از شبهات اهل غرض تشخیص دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.