سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران پیامی توئیتری به زبان انگلیسی به مناسب سومین سالروز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) منتشر کرد.

عراقچی نوشت: امروز سومین سالگرد توافق هسته ای ایران است که نشان داد آمریکا چقدر غیرقابل اعتماد و اتکاناپذیر است. یک رئیس جمهوری امضا می کند، دیگری خارج می شود! از رئیس جمهوری ترامپ ممنونیم که این را نشان داد. شرم باد!

برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام در ۲۶ دی ماه سال ۱۳۹۴ میان ایران و اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به همراه آلمان امضا شد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در اردیبهشت سال جاری با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت به صورت یکجانبه کشورش را از این توافق خارج و اعلام کرد که تحریم های رفع شده به مدد آن را بازمی‌گرداند.

دور اول تحریم های آمریکا شامل طلا و فلزات گرانبها و صنایع هواپیمایی و خودرویی در ۱۵ مرداد و دور دوم این تحریم ها علیه ملت ایران شامل تحریم های نفتی، بانکی، بیمه و کشتیرانی در ۱۴ آبان اجرایی شد.

اتحادیه اروپا، چین و روسیه با محکوم کردن خروج آمریکا از برجام، همواره بر پایبندی خود به این توافق و یافتن راه هایی برای تداوم بهره مندی ایران از منافع اقتصادی آن تاکید کرده اند.

اتحادیه اروپا قانون انسداد را که شرکت های اروپایی را در صورت عدم همکاری با ایران به بهانه تحریم های آمریکا تحریم می کند، احیا کرده است.

این اتحادیه همچنین در حال تکمیل سازوکار ویژه مالی موسوم به SPV است که تبادل مالی ایران با شرکت های اروپایی و جهان را بدون آسیب دیدن از تحریم های آمریکا تسهیل می کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.