«محمد رضا خباز» درباره مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در ادوار مختلف انقلاب اسلامی تاکید کرد: هاشمی نیازمند منصب نبود بلکه منصب نیازمند هاشمی بود. هاشمی رفسنجانی در یک جناح سیاسی نمی گنجید و فراجناحی می اندیشید، اکنون هم شاهدیم دولت مورد حمایت او به ریاست جمهوری دکتر روحانی آنگونه می اندیشد و از همه جناح ها در دولت استفاده کرده است. مرحوم هاشمی رفسنجانی حتی پس از مرگش عاقبت به خیر شد و مورد توجه و استقبال مردم قرار گرفت.

خباز تاکید کرد: هاشمی عزیز زندگی کرد و عزیز هم از دنیا رفت. امروز باید اذعان کنیم که هاشمی در مدیریت کشور حضور دارد.

 

اهم اظهارات خباز به شرح زیر است:

* اگر امروز از نظر موشکی به جایگاهی رسیدیم و در دنیا حرفی برای گفتن داریم، نتیجه تلاش مرحوم هاشمی رفسنجانی و بزرگانی چون دکتر روحانی رییس جمهوری است. قدرت بازدارنده موشک های ما محصول تلاش و ایثار افرادی چون هاشمی و روحانی است. حضور ارزشمند آیت الله هاشمی رفسنجانی در مدیریت دفاع مقدس و به دنبال آن مدیریت تقویت بنیه دفاعی کشور ماندگار و تاریخی است.

 

*مرحوم حاج احمد آقا نقل می کرد هر وقت مرحوم هاشمی عازم جبهه بود امام (ره) دستور می دادند، گوسفندی قربانی و گوشت آن را برای سلامتی هاشمی تقسیم کنند. کاری که امام (ره) برای فرزندان و هیچ کدام از یاران خود انجام ندادند.

*در مرحله پذیرش قطعنامه ۵۹۸ کسی جرات نمی کرد در مورد صلح با عراق پیش امام (ره) برود و چنین درخواستی کند، اما هاشمی خدمت حضرت امام (ره) رفت و گفت چون به همه قول دادید جنگ را تا پیروزی ادامه دهیم، پذیرش قطعنامه برای شما سخت است، لذا حاضرم تمام مسئولیت‌های این تصمیم را بپذیرم و برای این که به شخص و جایگاه شما لطمه ای وارد نشود، حتی آماده ام محاکمه نظامی شوم.  به یاد دارم خانواده هایی سه شهید به بالا را برای زیارت به خراسان می آوردند. کسی جرات نمی کرد درمورد قطعنامه و صلح با عراق نزد این خانواده ها صحبت کند ولی هاشمی در آن مقطع حاضر شد و گفت خودم اعلام می‌کنم قطعنامه را پذیرفته ایم.

* وقتی آقای هاشمی از ترور جان سالم به در برد حضرت امام (ره) تعبیری نسبت به او به کار بردند که نسبت به هیچ‌ شخص دیگری استفاده نکرده بود. رهبر انقلاب فرمودند: «بدخواهان باید بدانند هاشمی زنده است، چون نهضت زنده است. » خناس کلمه ای است که حضرت امام (ره) نسبت به بعضی ها به کار بردند، لذا خناس های آن زمان و این زمان در صدد ترور شخصیت آقای هاشمی بودند و هستند. دلیل این نوع برخوردها از گذشته تاکنون از نظر من حسادت است. تعداد زیادی از منتقدان آن زمان و امروز هاشمی رفسنجانی، هم لباسان معمم او هستند. دلیل این بود که می گفتند ما از نظر علمی از هاشمی بالاتر هستیم پس چرا وی مورد علاقه حضرت امام (ره) است. غافل از این که آقای هاشمی رفسنجانی نه تنها عالم دینی که یک مبارز و شخصیتی بود که در موارد مختلف جان خود را فدای انقلاب و مراد خود کرده بود.

*در زمان حیات حضرت امام (ره) کسی جرأت نمی‌کرد حسادت خود را علنی اعلام کند، پس از فوت حضرت امام (ره) زبانشان باز شد و شروع به حرمت شکنی کردند و «حسادت تشکیلاتی» آنها تا امروز که آقای هاشمی در قید حیات نیستند، ادامه دارد.

*پس از تشییع پیکر حضرت امام (ره) بالاترین بدرقه و تشییع جنازه از آن مرحوم هاشمی رفسنجانی بود. متاسفانه این حسادت بیشتر از ناحیه هم لباسان آقای هاشمی است.  شاهد بودم در یکی از راهپیمایی های روز قدس عده‌ای حسود به شکل سازمان یافته با صدای بلند شروع به فحاشی به مرحوم هاشمی رفسنجانی کردند و در ماه مبارک رمضان و روز قدس، اسرائیل را فراموش کردند و هتاکی به آقای هاشمی را سرلوحه برنامه های خود قرار دادند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.