روزنامه هند تودی نوشت، قطار سریع‌السیر چین معروف به «قطار گلوله» تنها با فشردن یک دکمه توانایی حرکت و هدایت قطار در مسیرهای مختلف را دارد و انتظار می‌رود که قطارهای پر سرعت بدون راننده بزودی جایگزین قطارهای معمولی در کشور چین شوند.

به گفته روزنامه علوم و فن آوری دیلی؛ این قطار در طرح‌های اولیه قرار است در مسیر ریلی پکن- جانگجیاکو مورد استفاده قرار بگیرد.

آزمایش اولیه قطارهای گلوله در سال گذشته توسط شرکت ریلی چین (CRC) در مسیر ریلی پکن- شن‌یانگ در سال ۲۰۱۸ صورت گرفت.

قطارهای پر سرعت با فن آوری هدایت خودکار در ابتدا در خطوط بین راهی در رودخانه مروارید در منطقه دلتا مورد استفاده قرار می‌گرفت که حداکثر سرعت آنان در حدود ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت بود اما این نوع از قطارهای گلوله با مدرن شدن فن آوری توانایی حرکت با سرعت ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت را دارند.

به گفته کارشناسان حمل و نقل، انتظار می‌رود که در آینده نه چندان دور قطارهای خود هدایت شونده جایگزین قطارهای راننده محور در چین شوند که این امر در دراز مدت باعث بهبود ایمنی می‌شود.

در بسیاری از شهرهای مهم چین اکنون از قطارهای استفاده می‌شود که سرعتی معادل ۳۰۰ کیلومتر در ساعت دارد.

قطار شانگهای-مگلو از کشور چین سریع‌ترین قطار جهان نام دارد، رکورد ثبت شده از این قطار سرعتی بالغ بر ۵۰۱ کیلومتر در ساعت است.

طولانی‌ترین خط قطار پرسرعت جهان نیز در چین راه اندازی شده است، این قطار با سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند و مسیر ۲ هزار و ۲۹۸ کیلومتری بین پکن و گوانگژو در جنوب این کشور فقط طی هشت ساعت طی می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.