«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه امروز (شنبه) اعلام کرد، اوضاع پرونده تبعه آمریکایی که به اتهام جاسوسی در روسیه بازداشت شده، نسبتا بحرانی است و روسیه در حال حاضر هیچ تصمیمی برای تبادل زندانیان با دولت آمریکا ندارد.

بنا بر گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، ریابکوف در گفت‌وگو با خبرنگاران تأکید کرد: «وضعیت آقای "ولان" نسبتا بحرانی است. او تا جایی که ما متوجه شده‌ایم به منظور انجام فعالیت‌های جاسوسی به روسیه آمده که این مسئله نقض قوانین روسیه است.»

معاون وزیر خارجه روسیه افزود: «به همین دلیل است که در حال حاضر صحبت درباره هرگونه تبادل احتمالی، نامناسب، غیرسازنده و به لحاظ سیاسی توجیه ناپذیر است».

وی در ادامه گفت: «من هیچ دلیلی برای مطرح شدن موضوع تبادل این جاسوس آمریکایی نمی‌بینم. تمام فرایندهای لازم در این پرونده باید به صورت مقتضی طی شود».

سرویس امنیت فدرال روسیه اخیرا اعلام کرده که نیروهای امنیتی این کشور، «پاول ولان» یک تبعه آمریکایی را در روز ۲۸ دسامبر (۷ دیماه) حین انجام فعالیت‌های جاسوسی در مسکو بازداشت کرده‌اند.

پس از اعلام این خبر، وزارت خارجه آمریکا خواستار دسترسی کنسولی به این تبعه خود در روسیه شد و یک روز پس از این درخواست نیز «جان هانتسمن» سفیر آمریکا در روسیه با وی ملاقات کرد.

این تبعه آمریکایی که در حال حاضر با حکم یک دادگان منطقه‌ای در زندان «لفورتوو» مسکو دوران بازداشت خود را سپری می‌کند، به دزدیدن اطلاعات محرمانه دولتی روسیه متهم شده است.

با این وجود، خانواده وی مدعی شده‌اند که وی جاسوس نیست و صرفا برای شرکت در یک مراسم عروسی به روسیه سفر کرده بود.

پاول ولان، ۴۸ ساله است و ساکن ایالت میشیگان آمریکا است و مدیر بخش امنیت بین‌المللی یک شرکت تأمین کننده تجهیزات خودرویی در آمریکا است. در روزهای گذشته پس از اعلام خبر بازداشت وی در مسکو به اتهام جاسوسی، مشخص شد که وی تابعیت چهار کشور را به صورت همزمان دارد.

معاون وزیر خارجه روسیه گفته است، از آنجایی که ولان تبعه ۴ کشور (آمریکا، کانادا، انگلیس و ایرلند) است، موضوع اعطای دسترسی کنسولی به وی با نمایندگان هر یک از این چهار کشور به صورت مجزا در حال پیگیری است.

ریابکوف افزود، روسیه مقامات این چهار کشور را به صورت مختصر در جریان پرونده این فرد قرار می‌دهد و سپس «بسته به شرایط»، رسانه‌های چهار کشور نیز در جریان جزئیات این پروند قرار خواهند گرفت.

در سال‌های گذشته آمریکا تعداد زیادی از اتباع روسیه را به اتهام مشابه بازداشت کرده و یک مجتمع ساختمانی متعلق به روسیه را نیز با ادعای انجام فعالیت جاسوسی از این مرکز، تعطیل کرده است.

اداره فدرال تحقیقات آمریکا (اف. بی. آی) در جولای سال جاری میلادی (تیر ماه امسال) هم زنی ۳۰ ساله به نام «ماریا بوتینا» را به اتهام همکاری با سرویس‌های اطلاعاتی روسیه و تلاش برای نفوذ به حلقه نزدیکان «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، بازداشت کرد. پرونده این فرد اکنون در دادگاه منطقه «کلمبیا» آمریکا در دست بررسی است.

مسکو در واکنش به گزارش‌های منتشر شده مبنی بر اینکه بوتینا اتهامات وارده را پذیرفته، گفته است که سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا این فرد را تحت فشار قرار داده‌اند.

در این میان، طی روزهای گذشته، رسانه‌های غربی این احتمال را مطرح کرده‌ بودند که دستگیری پاول ولان در مسکو ممکن است در اقدامی از جانب کرملین برای تحت فشار قرار دادن واشنگتن مبنی بر تبادل وی با بوتینا صورت گرفته باشد که معاون وزیر خارجه روسیه امروز این احتمال را قاطعانه رد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.