به گزارش راشا تودی، دمیتری مدودف، نخست‌وزیر روسیه، ممنوعیت واردات بیش از ۵۰ نوع کالای اوکراینی به ارزش ۵۱۰ میلیون دلار را امضا کرد. این اقدام در واکنش به تحریم اخیر کالاهای روسی از سوی کی‌یف صورت گرفته است.

فهرست کالاهای تحریم شده از سوی دولت روسیه روز شنبه انتشار یافت و بیشتر شامل کالاهای صنعتی، محصولات کشاورزی، مواد اولیه و غذایی می‌شود. محصولاتی که در لیست این ممنوعیت‌ها قرار گرفتند عبارتند از: گندم، روغن آفتابگردان، شیرینی، شکلات، نان، سبزیجات، میوه ها، خاویار، ماهی و ماهی کنسرو شده. همچنین موتورها و ژنراتورهای برق، تراکتورها، توربین‌ها و برخی تجهیزات و کالاهای دیگر جزء کالاهای تحریم‌شده هستند.

مدودف در حساب توئیتری خود روز شنبه (امروز) نوشت: «روسیه واردات تعدادی از کالاها را از اوکراین ممنوع اعلام کرده و این یک اقدام تلافی جویانه در برابر محدودیت‌های اعمال شده از سوی اوکراین است. من مدارک مربوطه را امضا کردم».

براساس برآورد اولیه وزارت توسعه و اقتصاد روسیه، ارزش واردات روسیه از اوکراین حدود 510 میلیون دلار است. سال گذشته، کل واردات از اوکراین بالغ بر 5 میلیارد دلار بود.

این ممنوعیت کالاها به شرط آنکه کی‌یف از محدودیت‌های اعمال شده بر واردات کالا از روسیه که 18 دسامبر تصویب کرد و تا پایان سال 2019 به آن اعتبار داده است صرفنظر کند، قابل لغو است. محدودیت اعمال شده از سوی اوکراین شامل بیش از 30 نوع کالای روسی است. اوکراین و روسیه تجارت آزاد خود را سال 2016 پس از به اجرا درآمدن بخش تجاری توافقنامه انجمن کی‌یف و اتحادیه اروپا خاتمه دادند. اوکراین به طور طبیعی براساس تحریم‌های اعمال شده از سوی روسیه علیه اتحادیه اروپا در سال 2014 در زمره کشورهای تحریم شده قرار گرفت. تحریم‌های روسیه علیه اتحادیه اروپا در پاسخ به تحریم‌های اعمال شده از سوی کشورهای اروپایی پس از کودتای اوکراین بود.

با وجود محدودیت‌های دو جانبه، حجم معاملات تجاری بین روسیه و اوکراین در سال 2018 افزایش یافت. آمارهای اقتصادی اوکراین نشان می‌دهد روسیه بزرگترین شریک تجاری این کشور است. سال 2017، گردش مالی بین دو کشور بیش از 28 درصد افزایش یافت و به 9.3 میلیارد دلار رسید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.