اسپوتنیک گزارش داد، چاک شومر، سناتور ارشد دموکرات گفت: دونالد ترامپ کشور را در هرج و مرج غرق می‌کند. شاخص بازار سهام ۵۰۰ واحد کاهش یافته و ژنرال ماتیس در حال کناره گیری است و ما همگی می‌دانیم او اختلافی جدی در مورد سوریه با رئیس جمهور دارد.

شومر همچنین افزود که ماتیس از معدود نشانه‌های قدرت و پایداری در کابینه ترامپ بود که هم اکنون در آشوب است.

مارکو روبیو، یکی از سناتورهای شاخص جمهوری خواه نیز گفت که استعفای ماتیس این واقعیت را روشن می‌کند که آمریکا در حال انجام اشتباهاتی سیاسی است که کشور را به خطر می‌اندازد، روابط با متحدان را تخریب می‌کند و به دشمنان آمریکا قدرت می‌دهد.

سناتور دیک دوربین گفت: آمریکا هنگامی که ترامپ با توییت‌هایش از روی نادانی در مورد امنیت آمریکا یاوه گویی می‌کند، انگار فرد بالغی را در سمت ریاست جمهوری ندارد.

سناتور لیندسی گراهام جمهوری خواه هم در توییتی گفت که ماتیس مرد خرد و اندیشه است، کسی که برای دهه‌ها با گروه‌های افراطی در جنگ بوده و همواره مشاوره‌ای امن و اخلاقی را برای ترامپ فراهم می‌کرد.

پل رایان، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا نیز گفت که با وجود ماتیس در سمت وزارت دفاع کشور، آمریکا کشور امن‌تری در خانه و نیروی حاکم‌تری در خارج از خاک این کشور شده بود.

روز پنجشنبه ماتیس در نامه استعفای خود با اشاره به اینکه ترامپ نیاز دارد تا وزیر دفاعی را پیدا کند که نظراتش به او نزدیکتر باشد خبر داد که تا پایان ماه فوریه از سمت خود استعفا می‌کند. این اقدام وی درست بعد از اعلام کاخ سفید مبنی بر خروج نیروهای آمریکا از سوریه صورت گرفت.

در نامه ماتیس به ترامپ اینگونه آمده است: زیرا که شما حق این را دارید که وزیر دفاعی داشته باشید که نظراتش با شما هماهنگ تر باشد، باور دارم این برای من درست است تا از سمتم کناره گیری کنم.

ماتیس گفت: آمریکا نمی‌تواند بدون ادامه روابط قوی با متحدانش و احترام به آنها از خواسته‌هایش محافظت کند.

علاوه بر این ماتیس گفت که آمریکا باید تمام ابزارهای خود را برای دفاع همه‌جانبه در برابر روسیه و چین که با رویکرد اقتدارگرای خود سعی در ایجاد یک سلطه جهانی برای تبلیغ خواسته‌های خود به قیمت همسایگانشان دارند، یکپارچه سازد. آمریکا باید در برخورد با کشورهایی که خواسته‌هایشان در مقابل آمریکا است رویکرد قاطع و یکدستی داشته باشد.

ماتیس با اشاره به ناتو و ائتلاف دفاعی در برابر داعش گفت: آمریکا باید برای متحدان خود رهبری موثری را فراهم کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.