به گزارش  راشاتودی، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه به روزنامه کومرسانت گفت: واشنگتن علنا برنامه‌هایش برای خارج شدن از معاهده سلاح‌های هسته‌ای میانبرد را در ماه اکتبر اعلام کرد. از طریق یک سری کانالهای سطح بالای دو جانبه آنها به ما تایید کرده‌اند که این تصمیم نهایی شده و تلاشی نیز برای دست زدن به گفتگو وجود  نداشته است.

معاون وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: مسکو به تلاش‌های احتمالی برای قراردادن موشک‌های میانبرد و کوتاه برد دارای قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای در اروپا در صورتی که آمریکا تصمیم به چنین کاری بگیرد، پاسخ خواهد داد.

او گفت: ما مجبور خواهیم شد با تدابیر موثر جبران کننده جلو بیایم. من می خواهم نسبت به بروز یک وضعیت فوارن و بحران موشکی جدید هشدار دهم. من مطمئن هستم هیچ کشور عاقلی علاقه‌ای به چنین وضعیتی ندارد. روسیه هیچ کسی را تهدید نمی‌کند اما قدرت و ابزارهای لازم برای روبه رو شدن با هر متجاوزی را دارد.

معاون وزیر خارجه روسیه در عین حال افزود: واشنگتن هرگز این مسئله را پنهان نکرده که خروجش از معاهده سلاح‌های هسته‌ای میانبرد ارتباطی به مشکلات بین آمریکا و روسیه نداشته بلکه مربوط به میل آمریکایی‌ها برای خلاصی یافتن از تمامی محدودیت‌هایی است که به ضرر آنها است.

به گفته ریابکوف طرف امریکایی عقیده‌اش را گفته که معاهده سلاحهای هسته‌ای میانبرد قابلیت ارتش آمریکا برای مقابله با کشورهای دارای زراد خانه‌های موشک‌های میانبرد و برد کمتر پرتابی از سطح را به میزان چشمگیری محدود می‌کند.

به گفته ی وی در این زمینه واشنگتن مشخصا به چین، ایران و کره شمالی اشاره کرده است. در عین حال میخائیل خودارنوک یک کارشناس نطامی و سرهنگ بازنشسته ارتش روسیه به راشاتودی گفت: من فکر نمی کنم ما درباره یک بحران موشکی جدید صبحت کنیم اما تا به حال که برنامه‌های آمریکا نامشخص بوده است.

او یادآور شد که آمریکایی‌ها در ارتباط خروجشان از معاهده هیچ گونه مذاکره معناداری با مسکو نداشتند. به گفته خودارنوک هرچند که فعلا و به زودی خبری از استقرار موشکهای آمریکا در اروپا نخواهد بود اما روسیه باید انتظار داشته باشد که واشنگتن دست به لغو  دیگر توافقها با روسیه نیز بزند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.