عبدالله بزکورت، رئیس مرکز آزادی استکهلم و نویسنده کتابی تحت عنوان "اختلال در ترکیه- از مسیر خارج شدن دموکراسی" در مصاحبه با اسپوتنیک درباره برنامه آنکارا به منظور خرید جنگنده‌های اف ۳۵ و هشدارهای آمریکا به این کشور بابت قصدش برای خرید سامانه‌های دفاع موشکی اس ۴۰۰ روسیه گفت: دفاع هوایی ترکیه خیلی زیاد مبتنی بر تکنولوژی آمریکایی است که عمدتا در آن جنگنده‌های اف ۱۶ محوریت داشته‌اند و اکنون آنها می خواهند با خرید جنگنده‌های اف ۳۵ آنها را جایگزین یا پشتیبانی کنند.

او خاطر نشان کرد: چندین سال است که این برنامه روی میز بوده اما در دو سال گذشته دردسرهای فراوانی در سطح دو جانبه اتفاق افتاد و تحویل و انتقال جنگنده‌های اف ۳۵ احتمالا با خطر روبه رو شده و این دو دلیل دارد. یک اینکه دولت ترکیه اقدام به دستگیری اتباع آمریکایی یا اتباع ترکیه‌ای مشغول به خدمت در تاسسیات دیپلماتیک آمریکا کرد و دلیل دوم نیز برنامه ریزی برای انتقال سامانه‌های دفاع هوایی اس ۴۰۰ روسیه از سوی ترکیه است.

این کارشناس درباره برنامه‌های اخیر ترکیه به منظور دست زدن به حمله علیه پ ک ک و وضعیت مربوط به سوریه گفت: در صحنه سوریه بین آمریکا و ترکیه تفاوت‌های قابل توجهی وجود دارد. من فکر می‌کنم که انگیزه اصلی در سمت آمریکایی‌ها بی اعتمادی به دولت ترکیه در مقابله با شبکه‌های افراطی در سوریه است. در حقیقت برخی از این گروه‌ها عملا از سوی دولت ترکیه چه به صورت مالی و چه نظامی مورد حمایت قرار گرفتند بنابراین آمریکایی‌ها مجبور شدند برای این منظور به سراغ نیروهای محلی در برخی نقاط سوریه بروند.

بزکورت خاطر نشان کرد: من فکر می‌کنم مسئله اعتماد نقش زیادی در این معادله ایفا کرده در ابتدا آنها گمان می‌کردند می تواند بر ارتش ترکیه به منظور تثبیت دستاوردها و مبارزه با گروه‌های افراط‌گرا شامل داعش و القاعده حساب کنند اما اسناد و مدارکی علنی شد مبنی بر اینکه دولت ترکیه به گروه‌های افراط گر کمک می‌کند به همین خاطر اکنون در سطح تاکتیکی آنها روی نیروهای محلی حساب باز می‌کند در حالی که دولت ترکیه می‌گوید که گروه‌های کرد را تروریستی می‌داند. اما من فکر می‌کنم بعد از خوابیدن گرد و خاک در سوریه ما به جای فاصله گرفتن منافع ترکیه و آمریکا در سوریه شاهد تلاقی این منافع خواهیم بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.