در جلسه علنی امروز یک فوریت طرح الحاق موادی به کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیزات و مجازات‌های بازدارنده) در خصوص اهانت به ادیان و مذاهب قانونی و اقوام ایرانی با ۱۱۴ رای موافق ۳۶ مخالف و ۵ ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

این طرح به امضای ۸۴ نماینده مجلس شورای اسلامی رسیده است  که متن آن به شرح زیر است:

ماده واحده ــ یک فصل مشتمل بر مواد ۷۲۹ تا ۷۳۴ به شرح زیر به کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات های بازدارنده) الحاق می‌شود.

حذف ۲۹ ــ توهین به ادیان و مذاهب قانونی، فرهنگی، زبان و آداب و رسوم مشروع قومیت‌ها

ماده ۷۲۹ ــ‌هر کسی علنا نسبت به ادیان و مذاهب قانونی و مقدسات مسلم آنها، اقوام ایرانی ــ فرهنگ، زبان و آداب و رسوم مشروع قانونی آنها توهین کند حسب مورد به سه ماه تا سه سال حبس محکوم می‌شود.

تبصره ــ ارائه مباحث علمی در نفی یا اثبات حقانیت هر کدام از موارد مذکور و طرح مباحث و مستندات تاریخی، توهین تلقی نمی‌شود.

ماده ۷۳۰ ــ در صورت انتشار تصویر یا مطالب اهانت آمیز موضوع ماده ۷۲۹ این قانون در رسانه‌های مکتوب علاوه بر مدیر مسئول در مورد طراح، تهیه کننده و برنامه‌ریزان آن نیز مطابق ماده مذکور عمل می‌شود. در صورت احراز سوء نیت و تبانی برای اخلال در امنیت عمومی کشور حسب مورد به مجازات‌های مندرج در ماده ۴۹۸ این قانون محکوم می‌شوند.

ماده ۷۳۱ ــ در صورت انجام سخنرانی عمومی و یا انتشار مضامین اهانت آمیز در اماکن و یا رسانه‌های صوتی ــ تصویری زیرمجموعه‌های دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون خدمات مدیریت کشوری، ضمن عذرخواهی و جبران توسط بالاترین مقام همان سازمان، آمران، مسئولان ذی‌ربط مجری در صورت دخالت در مضمنون، شرکت کننده در برنامه زنده  حسب مورد این قانون به انفصال از خدمت دردستگاه دولتی و یا عمومی غیر دولتی از یک سال تا سه سال حبس محکوم می‌شوند. چنان چه آثار ناشی از فعل نامبردگان به تشخیص وزارت اطلاعات موجب اخلال در نظم عمومی و امنیت کشور یا تحریک احساسات نژادی یا مذهبی شود، حسب مورد به مجازات مذکور در ماده ۴۹۸ این قانون نیز محکوم می‌شود.

ماده ۷۳۲ ــ نویسنده و ناشر جزوات و کتبی که در بردارنده مضامین اهانت آمیز و تمسخر موارد موضوع این قانون باشند و یا بیانیه‌ای و اعلامیه ای که در این مضمون منتشر شود، حسب مورد به مجازات‌ةای مندرج در این مواد و یا ماده ۴۹۸ این قانون محکوم می‌شوند.

ماده ۷۳۳ ـ هر کسی به وسیله انتشار عکس، کاریکاتور، نوار صوتی، مکتوبات و سایر پدیده‌های نرم افزاری در سایت، وبلاک، پیام رسان و نظایر آن در فضاهای الکترونیکی، مجازی و رایانه‌ای مرتکب عملی شود که متضمن توهین یا هتک حرمت به ادیان و مذاهب قانونی و اقوام ایرانی شود حسب مورد به مجازات‌های مندرج در این مواد یا ماده ۴۹۸ این قانون محکوم می‌شود.

ماده ۷۳۴ ــ استفاده از نقش‌های موهون و تحقیرآمیز نسبت به ادیان و مذاهب قانونی و اقوام موجود در کشور در فیلم‌های سینمایی، سریال‌ها و نمایش‌ها ممنوع است. دستگاه‌های اجرایی مربوطه موظف به نظارت و انعکاس تخلفات به مراجع قضایی می‌باشد. اجازه دهنده، سناریونویس، تهیه کننده، کارگردان و سایر عوامل موثر حسب مورد به مجازات مندرج در مواد این فصل و یا ماده ۴۹۸ این قانون محکوم می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.