رویترز نوشت، براساس اطلاعات منتشر شده از سوی مراکز دولتی عربستان، صادرات نفت این کشور در اکتبرگذشته (مهر/آبان) نسبت به ماه گذشته آن سپتامبر (شهریور/ مهرماه) حدود ۴۰۰ هزار بشکه افزایش داشته است.

براساس این اطلاعات، صادرات نفت خام سعودی در ماه سپتامبر (شهریور/ مهرماه) هفت میلیون و ۴۳۳ هزار بشکه در روز بود که این رقم در ماه اکتبر (مهر/آبان) به هفت میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه رسید.

با شروع جنگ فرسایشی یمن در مارس ۲۰۱۵ (فروردین ۹۴) که هزینه های سرسام آوری بر عربستان تک محصولی تحمیل و ریاض را با کسری بودجه ۵۲ میلیارد دلاری و بحران شدید مالی رو به رو ساخته است.

به باور کارشناسان مسائل عربستان، در خوشبینانه ترین حالت هر روز جنگ در یمن برای دولت سعودی ۲۰۰ میلیون دلار هزینه در بردارد و بخش اعظمی از بودجه عربستان صرف خرید تسلیحات و جنگ افزار از کشورهای مختلف می شود.

براساس تازه ترین گزارش مرکز بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم سوئد، ریاض با هزینه ۷۰ میلیارد دلاری در سال ۲۰۱۷ میلادی، سومین کشور از نظر مخارج نظامی پس از آمریکا و چین بوده است.

ادامه خرید جنگ افزار و تسلیحات سعودی ها همزمان با وجود هشدارهای فزاینده گروه های مستقل حقوق بشری درخصوص ابعاد فاجعه بار جنگ یمن انجام می شود.

مسؤولان ریاض برای جبران هزینه های سرسام آور جنگ یمن، دست به سلسله اقدامات ریاضتی زده اند که از آن جمله می توان به افزایش تعرفه های برق، آب، تلفن و اینترنت، اعمال مالیات بر ارزش افزوده برای نخستین بار در عربستان و نیز افزایش هزینه سفر حاجیان و عمره گزاران و اقامت اتباع خارجی اشاره کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.