رویترز گزارش داد، این در حالی است که رابرت مولر، بازرس ویژه این تحقیقات اخیرا از امت سالیوان، قاضی آمریکایی تقاضا کرده مایکل فلن را که ژنرال سابق ارتش است به دلیل خدمات نظامی‌اش و این که در این تحقیقات همکاری موثر به عمل آورده به زندان نفرستد.

قاضی امت سالیوان امروز در ساعت ۱۱ صبح به وقت واشنگتن حکم مجازات فلن را صادر می‌کند.

مایکل فلن در دسامبر ۲۰۱۷ از بابت دروغ گفتن به ماموران اف‌بی‌آی درباره‌ مکالماتش با سرگئی کیسلیاک سفیر روسیه در واشنگتن اقرار به گناه کرد. در ژانویه ۲۰۱۷ فلن به بازرسان اظهار کرد که با کیسلیاک درباره‌ تحریم‌های آمریکا علیه روسیه بحث نداشته در حالی که طبق توافق نامه اقرارش به گناه کار بودن این موضوع را تصدیق کرده است.

دروغ گویی به بازرسان اف‌بی‌ای می‌تواند حداکثر مجازات ۵ سال حبس را در پی داشته باشد. در توافق نامه مربوط به گناه کار بودن فلن تصریح شده که او واجد مجازات صفر تا ۶ ماه حبس است. با این حال می‌تواند از دادگاه تقاضا کند که جریمه‌ای علیه خود اعمال نکند.

مایکل فلن اخیرا از دادگاه خواست مجازات بیشتر از یک سال حبس را صادر نکند که این مجازات می‌تواند همراه با حداقل شرایط تحت نظر بودن و ۲۰۰ ساعت خدمت رایگان باشد.

 وکلای فلن گفته‌اند:‌ در عین حال فلن شایسته‌ دریافت تخفیف مجازات نیز هست چون که قبل از نشست با ماموران اف‌بی‌آی به او هشدار داده نشده بود که دروغ‌گویی به آنها یک جرم محسوب می‌شود. آنها در عین حال تاکید داشتند که اندرومک کیل، معاون مدیر سابق اف‌بی‌آی به فلن گفته سریعترین راه برای انجام مصاحبه بدون حضور مشاور حقوقی است.

منتقدان پرونده تحقیقات رابط مولر استدلال می‌کنند که فلن که تنها ۲۹ روز در کاخ سفید ترامپ شغلی را داشته و بازیچه قرار گرفته است.

چند روز پیش مولر در سند دادگاهی عنوان کرد که فلن در بازجویی‌ها دلیلی برای دروغ گفتن نداشته است و افزود که یک مشاور امنیت ملی مشغول به کار، رئیس سابق یک سازمان اطلاعاتی، یک ژنرال بازنشسته و کسی که سابقه ۳۳ سال خدمت نظامی را دارد قطعا می‌داند که نباید به ماموران فدرال دروغ بگوید.

فلن تاکنون تنها عضو دولت ترامپ بوده که به یک جرم فاش شده در تحقیقات مولر اقرار کرده است. تحقیقاتی که تاکنون روی ۳۲ نفر و ۳ شرکت روسی مانور داده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا این مساله را که در این تحقیقات تبانی وجود داشته رد کرده و آن را با لفظ "شکار جادوگر" توصیف کرده است. روسیه هم ادعای دخالتش در انتخابات آمریکا که بهانه‌ راه اندازی این تحقیقات بوده را رد کرده است.

روز دوشنبه سالیوان به یک وکیل ویژه دستور داد اقدام به انتشار یک یک سند ۵ صفحه‌ای ویرایش شده مربوط به تشریح اف‌بی‌آی از بازجویی ژانویه ۲۰۱۷ فلن کرد و استدلال کرده که این با صدور حکم مجازات او مرتبط است.

از سوی دیگر بیژن کیان، شریک ایرانی‌-آمریکایی مایکل فلن، به اتهام لابی «غیرقانونی» برای استرداد فتح‌الله گولن به ترکیه بازداشت شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بیژن کیان روز دوشنبه ۲۶ آذر در دادگاه فدرال الکساندریا در ایالت ویرجینیا حاضر شد. مطابق کیفرخواستی که علیه کیان صادر شده، وی به عنوان رئیس گروه تجاری فلن فعالیت می‌کرده است.

فلن و کیان در سال ۲۰۱۶ برای استرداد فتح‌الله گولن، مبلغ ناراضی ترک، به آنکارا فعالیت می‌کردند. ترکیه می‌گوید گولن طراح کودتای نافرجام این کشور بوده است.

دادستان‌های حوزه شرقی ویرجینیا در کیفرخواست خود گفته‌اند: «متهمان به دنبال بی‌اعتبار و لکه‌دار کردن شهروند ترکیه نزد سیاستمداران و افکار عمومی بودند، تا اینکه سرانجام امکان استرداد وی را فراهم کنند».

در این کیفرخواست نامی از «شهروند ترکیه» برده نشده است، ولی گفته شده که منظور آنها فتح‌الله گولن بوده که در پنسیلوانیا زندگی می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.