خانم زورابیشویلی که در پی یک انتخابات پر تنش کرسی ریاست جمهوری گرجستان را تصاحب کرده ، یک سیاستمدار فرانسوی است که زمانی سفیر فرانسه در تفلیس بود.

وی پست وزارت امور خارجه گرجستان و ریاست کمیسیون شورای امنیت سازمان ملل متحد در امور تحریم ها علیه ایران در سال ۲۰۱۰ را در کارنامه خود دارد.

رئیس جمهوری جدید گرجستان پیش از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری اخیر گرجستان نماینده پارلمان بود.

پیروزی روزابیشویلی از نخستین روز اعلام نتایج با اعتراض وسیع مخالفان روبرو بوده و آنها مدعی هستند که این پیروزی در سایه تقلب و خرید رای مردم امکان پذیر شده است.

سالومه زورابیشویلی کیست؟

زورابیشویلی ۶۶ ساله و در سال ۱۹۵۲ میلادی در یک خانواده مهاجر گرجستانی در پاریس به دنیا آمده است.

او تابعیت دو گانه فرانسه و گرجستان را داشت که به تازگی و برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری از تابعیت فرانسه خارج شد.

پدر بزرگ وی یکی از اعضای هیات دولت گرجستان در سال های ۱۹۱۸ و ۱۹۱۹ میلادی بوده و پس از برقراری حکومت کمونیستی شوروی در گرجستان به فرانسه مهاجرت کرد .

زورابیشویلی فارغ التحصیل دانشگاه علوم سیاسی پاریس و دانشگاه کلمبیا آمریکا بوده و بعنوان دبیر اول سفارت فرانسه در آمریکا ، معاون نماینده دایمی فرانسه در اتحادیه اروپا و نیز رئیس دبیرخانه دفاع ملی فرانسه در امور بین المللی و استراتژی فعالیت داشته است.

وی در سال ۱۹۷۴ میلادی با نیکولوز گوگوشویلی در رم آشنا شده و ازدواج کرد. زورابیشویلی دو فرزند - یک پسر و یک دختر - از شوهر اول خود که گرجی ایرانی تبار بوده ، دارد و از شوهر دوم خود فرزندی ندارد.

زورابیشویلی در سال ۲۰۰۳ میلادی بعنوان سفیر فرانسه در گرجستان فعالیت خود را آغاز کرد.

ماموریت او در گرجستان با انقلاب مخملی در این کشور که بر اثر آن ادوارد شواردنادزه رییس جمهوری وقت گرجستان و از سیاستمداران کهنه کار شوروی سابق برکنار و میخاییل ساآکاشویلی سیاستمدار غربگرا در این کشور به قدرت رسید ، همزمان بود.

پس از به قدرت رسیدن ساآکاشویلی ، خانم زورابیشویلی در ماه مارس سال ۲۰۰۴ میلادی،بعنوان وزیر امور خارجه گرجستان منصوب شد و نزدیک به یک سال و نیم در این سمت در دولت فعالیت داشت .

وی در ماه نوامبر سال ۲۰۰۵ میلادی به فعالیت خود در این سمت پایان داد و با تاسیس حزب سیاسی « راه گرجستان » مخالف دولت وقت این کشور در تظاهرات اعتراض آمیز سال های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۹ میلادی بطور فعال مشارکت کرد .

زورابیشویلی در ماه نوامبر سال ۲۰۱۰ میلادی اعلام کرد که به حضور خود در عرصه سیاسی گرجستان پایان می دهد.

او در سال ۲۰۱۰ میلادی ریاست کمیسیون شورای امنیت سازمان ملل متحد در امور تحریم ها علیه ایران را بر عهده داشت .

وی در سال ۲۰۱۲ میلادی از ائتلاف « رویای گرجستان » که از سوی « بیدزینا ایوانیشوییلی» میلیاردر گرجستانی حمایت کرد ولی هیچگاه به حزب رویای گرجستان نپیوست .

مخالفان:زورابیشویلی با تقلب و خرید آرا مردم به پیروزی رسید

زورابیشویلی» نامزد حزب حاکم &#۳۹;رویای گرجستان &#۳۹; ، هفتم آذرماه در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری با کسب ۵۹.۵۶ درصد آرا در مقابل گریگول واشادزه نامزد نیروهای مخالف دولت که ۴۰.۴۴ درصد آرا را کسب کرده بود به پیروزی رسید.

میزان مشارکت در این دور از انتخابات ۵۶.۲۳ درصد بود و نشان می دهد که حدود نیمی از مردم این کشور در انتخابات شرکت نکرده اند.

نیروهای مخالف دولت گرجستان نتایج این انتخابات را به رسمیت نشاخته و مدعی هستند که انتخابات با تقلب و تخلف گسترده همراه بوده است .

پرداخت بدهی بانکی ۶۰۰ هزار نفر از سوی حزب حاکم

دولت گرجستان که حامی اصلی خانم زورابیشویلی در انتخابات بود، چند روز قبل از برگزاری دور دوم انتخابات آعلام کرد که دولت بدهی بانکی ۶۰۰ هزار شهروند گرجستانی به مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون لاری ( ۵۶۲ میلیون دلار) را می بخشد.

نخست وزیر گرجستان گفت که تحقق این اقدام با کمک بنیاد خیریه &#۳۹; کارتو &#۳۹; متعلق به «بیدزینا ایوانیشویلی» میلیاردر گرجستانی و رهبر حزب حاکم &#۳۹; رویای گرجستان &#۳۹; امکان پذیر شد .

ستاد انتخاباتی &#۳۹;گریگول واشادزه&#۳۹; نامزد نیروهای مخالف دولت در انتخابات ریاست جمهوری گرجستان وعده های دولت درباره بخشیدن بدهی های بانکی مردم را تبلیغات انتخاباتی و خرید رای مردم عنوان کرد.

حرکت دولت تایید نظر «نینو بورجانادزه» رئیس اسبق پارلمان و رهبر حزب مخالف « جنبش دموکراتیک » گرجستان بود که پیشتر گفته بود:سرنوشت گرجستان را پول های ایوانیشویلی تعیین می کند.

زورابیشویلی در چنین شرایط پر تنشی برنده انتخابات ریاست جمهوری گرجستان شد ، ولی این پیروزی اعتراض و تظاهرات مخالفان را بدنبال داشت که تا امروز نیز ادامه دارد.

درگیری پلیس و مخالفان در روز ادای سوگند

اتحاد نیروی های مخالف گرجستان در اعتراض به نحوه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اخیر در این کشور، همزمان با ادای سوگند زورابیشویلی تظاهرات کردند.

تلاش روز گذشته نیروهای مخالف دولت برای ورود به شهر تلاوی محل برگزاری مراسم ادای سوگند به خشونت کشیده شده و چند نفر در این درگیری زخمی شدند.

نیروهای مخالف دولت از یکشنبه شب با نصب چادر در مقابل پارلمان گرجستان در خیابان مرکزی روستاوی شهر تفلیس اعلام کردند که اعتراض خود را بصورت شبانه روز ،ادامه خواهند داد.

تظاهر کنندگان متشکل از احزاب و تشکل های مخالف دولت، خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام در این کشور هستند .

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.