رای الیوم گزارش داد، مارتین گریفیث، فرستاده سازمان ملل به یمن در توئیتی اعلام کرد: ما از طرف‌های درگیر یمنی انتظار داریم که به متن توافق نامه سوئد کاملا پایبند باشند و فورا بندهای این توافق نامه را اجرا کنند.

وی گفت: سازمان ملل از نزدیک با "دولت مستعفی یمن" و انصارالله برای تضمین اجرای سریع و کامل بندهای این توافق نامه همکاری می‌کند.

شهر الحدیده در غرب یمن روز یکشنبه شاهد درگیری مجدد و حملات هوایی بود.

 آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز در کنفرانسی مطبوعاتی در حاشیه همایشی در دوحه گفت: واقعیت این است که بدون تحقق صلح در یمن در سال ۲۰۱۹ با وضعیت بدتری مواجه خواهیم شد.

وی افزود: به رغم اینکه هنوز در یمن فاجعه قحطی اعلام نشده اما این مسئله باعث نمی‌شود که ما نگران مردمی نباشیم که از گرسنگی رنج می‌برند و در شرایط فاجعه باری جان خود را از دست می‌دهند.

جنگ یمن در سال ۲۰۱۴ آغاز شد و با مداخله عربستان در مارس ۲۰۱۵ این جنگ شدیدتر شد. از آغاز عملیات ائتلاف عربی با رهبری عربستان در یمن حدود ۱۰ هزار تن کشته شده‌اند و قحطی حدود ۱۴ میلیون تن از ساکنان را تهدید می‌کند.

بعد از گذشت بیش از ۴ سال از آغاز جنگ دولت مستعفی یمن و انصار الله در مذاکرات سوئد که روز پنجشنبه به پایان رسید به توافقی برای آتش‌بس در استان الحدیده و خارج کردن نیروها از این شهر دست یافتند. دو طرف همچنین به توافقی درباره اوضاع شهر تعز و تبادل حدود ۱۵ هزار اسیر و برگزاری دور جدیدی از مذاکرات دست یافتند. با این حال طرف‌های درگیر روز یکشنبه یکدیگر را به نقض آتش‌بس متهم کردند.

به گفته منابع یمنی روز یکشنبه درگیری‌های شدید و حملات هوایی در استان الحدیده بالا گرفت. شبکه المسیره وابسته به انصار الله از بیش از ۵۰ حمله توپخانه‌ای و هفت حمله هوایی در منطقه الدریهمی خبر داد.

همچنین یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن تاکید کرد که ائتلاف عربستان به آتش‌بس پایبند نبوده و همچنان به حملات خود به استان الحدیده ادامه می‌دهد. وی تاکید کرد: ارتش و کمیته‌های مردمی پاسخ این حملات را خواهند داد.

یحیی سریع گفت: نیروهای یمنی هیچ گزینه‌ای جز مقابله با این حملات را ندارند. متجازوان بیش از ۳۰ حمله به جبهه نهم در شمال شرق صنعا انجام دادند. جنگنده‌های ائتلاف عربستان برای کمک به متجاوزان در این جبهه از بمب خوشه‌ای استفاده کردند.

وی گفت: ۱۱ خودروی نیروهای دولت مستعفی یمن در منطقه نهم منهدم شده و ارتش و کمیته‌های مردم شش عملیات علیه پایگاه هایشان انجام دادند که به کشته وزخمی شدن صدها تن منجر شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.