آیت‌الله سیدهاشم بطحایی با بیان اینکه منصب امام جماعت منصبی سیاسی –عبادی است، به خبرآنلاین گفت: به طور قطع باید سخنرانان چنین مراسمی افرادی باشند که از توان علمی و جسمی مطلوب برخوردار بوده و بتوانند با نطق و بیان خود مستمعان را اشباع کنند.

وی ادامه داد: واقعیت آن است که ائمه جمعه‌ای که فرسودگی در جسم و جان شان به وجود آمده، توان حرف زدن ندارند چه برسد به مطالعه و کسب اطلاعات روز از همین رو ضرورت دارد که بازنشسته شوند.

بطحایی با تاکید بر اینکه منع بکارگیری بازنشستگان باید فراگیر باشد به طوریکه ائمه جمعه را هم دربرگیرد، یادآور شد: وقتی فرد در جایگاه امام جماعت دچار کبر سن شده باشد هرچند که فردی مقدس، متدین و شایسته باشد اما توان حرف زدن نداشته و به مسایل روز آگاه نباشد نه تنها مستمعان را به لحاظ علمی، اخلاقی و سیاسی سرحال نمی‌آورد بلکه آنها را خسته کرده و باعث سکوت آنها می شود.

وی با تاکید بر اینکه مراسم نماز جمعه مراسمی ویژه بوده و جایگاه خاصی دارد، تصریح کرد: اگر ائمه جمعه از نظر علمی، بیان و اشراف بر مسائل در شرایط مطلوب نباشند به طور قطع مستمعان آب می روند زیرا نسل جوان و تحصیلکرده انتظار دارد بعد از حضور در مراسم نماز جمعه و پای تریبون امام جماعت بر داشته های او افزوده شود، مطالبه ای که منطقی بوده و باید به آن پاسخ داده شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: باید این واقعیت را بپذیریم کسی که با تکرار مکررات مطالب نه چندان جذاب را به مخاطبان عرضه کند باعث می شود نماز جمعه ها افت کرده و از عظمت و شکوه بیفتد که این ها همه آسیب‌هایی است که ضرورت اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان درباره ائمه جمعه را نشان می‌دهد.

گفتنی است هادی غفاری هم در گفت و گو با خبرآنلاین گفته بود که قانون منع به کارگیری بازنشستگان باید شامل ائمه جمعه هم بشود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.