محمد جواد ظریف در سخنانی در نشست بین المللی دوحه درباره دعوت دونالد ترامپ از حسن روحانی برای مذاکره گفت: ترامپ با وجود سیاستهای خصمانه خواستار مذاکره شده است و ما به وی پاسخ داده ایم که آیا شوخی می کنی؟

وزیر امور خارجه ایران گفت: مذاکره با دولت دونالد ترامپ بی فایده است.

ظریف افزود: ایران پیشتر برای گفتگوی مستقیم با آمریکا آماده بود و ما این کار را انجام دادیم و من زمان زیادی با جان کری وزیر پیشین امور خارجه گفتگو کردم و نتیجه آن توافق هسته ای بود و با این حال دونالد ترامپ از آن خارج شد و این رفتار ترامپ به این معنی است که مذاکره با او بی فایده است.

وی گفت: این آمریکاست که در منطقه دخالت می کند؛ استقرار نیروهای ما (ایران) به درخواست دولت بعضی کشورهاست.

ظریف افزود: تا زمانی که منافع ملی ما تامین شود و اتحادیه اروپا به تعهداتش عمل کند، به توافقنامه هسته ای متعهد خواهیم ماند.

وزیر امور خارجه ایران افزود: ایران سلاح در اختیار حوثی ها (جنبش انصارالله) در یمن قرار نداده است. حوثی ها از سلاح هایی استفاده می کنند که در دوره علی عبدالله صالح از عربستان دریافت کردند. امیدواریم توافقنامه سوئد درباره بحران یمن، به رنج مردم این کشور پایان دهد.

وی افزود: عربستان و امارات با تسلیحات وارداتی از آمریکا و انگلیس، یمن را به جهنم تبدیل کرده اند. ده هزار نفر  به طور مستقیم در حملات هوایی ائتلاف سعودی به یمن کشته شدند و یک میلیون نفر هم در این کشور به وبا مبتلا شده اند.

ظریف ادامه داد: به فروش نفت و تعامل با جامعه جهانی ادامه خواهیم داد و کسانی که تعامل با ما را رها کردند بازنده هستند.

وی گفت: تاسف آور است که سعودی ها تصور می کنند منافع آنها در تشدید تنش در روابط با دیگر کشورهاست. سعودیها تصور می کنند می توانند از مجازات جنایت قتل فرار کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.