رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه طی سخنانی که امروز در کاخ دلما باغچه ایراد شد با اشاره به ماجرای قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی گفت: جنایت خاشقجی مانند روز روشن است. کسانیکه وی را به قتل رسانده‌اند از نزدیکترین آدمها به ولیعهد عربستان هستند.

به گزارش آناتولی رئیس جمهور ترکیه اظهار داشت: در فایل‌های صوتی مربوط به قتل خاشقجی، اسامی نزدیکترین افراد به ولیعهد عربستان سعودی نیز ذکر شده است. نمی‌توانیم حادثه قتل خاشقجی را به فراموشی بسپاریم. عامل این قتل از نظر من مشخص است.

وی با بیان اینکه نیکی هیلی، سفیر دائمی آمریکا در سازمان ملل نیز چندی پیش در مورد قتل خاشقجی به صراحت (از مقامات سعودی) نام برد، گفت: محل وقوع قتل مشخص است، از مقاماتی که به ترکیه اعزام شده بودند، پرسیدیم که در میان آن ۱۵ نفر عامل جنایت وجود دارد یا نه؟ شما می‌دانید که این شخص کیست و در خروج آن مهارت دارید. پاسخ دادند که در حال حاضر ۱۸ نفر بازداشت شده‌اند و این رقم را بعداً به ۲۲ نفر افزایش دادند.

رئیس جمهور ترکیه گفت: مشخص است که این قضیه به کجا مربوط است. نیکی هیلی نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل در این باره اظهار نظر و اسم واضحی را تلفظ کرد. این ماجرا به صورت عریان در مقابل ما قرار دارد.

بیشتر بخوانید

سنای آمریکا بن سلمان را مسئول قتل خاشقجی دانست

تغییرات در حلقه نزدیکان بن سلمان پس از رسوایی قتل خاشقجی

نیکی هیلی: بن سلمان مسئول قتل خاشقجی است

اردوغان ادامه داد: متاسفانه برخی کشورهای اسلامی در خصوص قتل خاشقجی در چارچوب حق، عدالت و حقیقت رفتار نکردند.

رئیس جمهور ترکیه افزود: روز گذشته تحولاتی در سنای آمریکا در این مورد صورت گرفت و این ادامه پیدا خواهد کرد. چون ما به سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، انگلستان، آلمان، فرانسه و عربستان سعودی تمامی اطلاعات را بنا به درخواست آنها ارائه دادیم و گفتیم که هرکسی بخواهد این اطلاعات را خواهیم داد. عدالت پایه حاکمیت است و ما در چارچوب تجلی عدالت این اقدام را انجام می‌دهیم.

وی افزود: هدف اصلی آنهایی که به واسطه گرو‌ه‌های تروریستی داعش، القاعده، بوکوحرام، الشباب و فتو به دنبال تخریب چهره جهان اسلام هستند، قطع شاهرگ حیاتی مسلمانان است.

اردوغان در خصوص عملیات در شرق فرات نیز گفت: حملات منفوری که علیه سربازان‌مان از تل رفعت تا عفرین صورت گرفت، گواه آن است که چه تصمیم درستی اتخاذ کرده‌ایم. ترکیه در مورد مداخله در باتلاق تروریستی شرق فرات به قدر کافی وقت هدر داده است. از این پس تحمل اتلاف وقت حتی برای یک روز را هم نداریم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.