بوتینا که سی ساله است دانشجوی دانشگاه امریکن در واشنگتن، و همزمان از فعالان حامی حقوق مالکیت اسلحه در آمریکا بود.

او متهم شده که با تلاش برای نفوذ در انجمن ملی اسلحه که از لابی‌های پرنفوذ آمریکاست، قصد داشته در ‌سیاستگذاری ایالات متحده در رابطه با روسیه تاثیر بگذارد.

این شهروند روسیه که از ۵ ماه پیش در بازداشتگاهی در ایالت ویرجینیا زندانی‌ است در ابتدا اتهام‌های مطرح شده علیه خود را رد کرده بود اما در پی پذیرش همکاری با بازپرس‌هایش، قبول کرده که به عنوان مامور دولت روسیه، در واشنگتن فعالیت می‌کرده است.

دادستان‌ها انتظار دارند با توافق همکاری بوتینا، درباره تلاش‌های روسیه برای دخالت در امور سیاسی آمریکا اطلاعات بیشتری به‌دست بیاورند.

به گزارش بی.بی.سی، رابرت دریسکول، وکیل بوتینا گفته است با توجه به این همکاری، ممکن است حکم زندان موکلش به شش ماه محدود شود.

اولین جلسه رسمی بررسی اتهامات او در دادگاه دوازدهم فوریه ۲۰۱۹ برگزار می‌شود.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اظهار کرده است، بوتینا در زندان شکنجه شده و گفته است کرملین او را یک زندانی سیاسی می‌داند.

شبکه سی.ان.ان از فردی به نام آلکساندر تورشین، معاون سابق بانک مرکزی روسیه، به عنوان رابط بوتینا با کاخ کرملین صحبت کرده است. نام تورشین در فهرست تحریم‌های آمریکاست.

از سوی دیگر بوتینا متهم شده به این که با یک فعال جمهوریخواه ۵۶ ساله رابطه‌ای عاشقانه برقرار کرده تا بتواند از طریق او ماموریت خود را برای دولت روسیه انجام دهد.

پل اریکسون، دوست پسر بوتینا، مقیم داکوتای جنوبی در آمریکاست و از فعالان سیاسی محافظه‌کار این ایالت است.

ماریا بوتینا در سال ۱۹۸۸ در جنوب سیبری به دنیا آمده و به نوشته خودش در فیس بوک، از ده سالگی با اسلحه آشنا شده است.

او گروهی به نام حق مالکیت سلاح تشکیل داده بود و خواهان آزاد شدن فروش سلاح شده بود.

بوتینا از شش سال پیش عضو مادام العمر انجمن ملی اسلحه در آمریکا شده بود و در گردهمایی‌های سالانه آن شرکت می‌کرد.

او در سال ۲۰۱۵ با حضور در گردهمایی انجمن ملی اسلحه در لاس‌وگاس، از دونالد ترامپ که نامزد ریاست جمهوری بود درباره تحریم روسیه سوال کرد.

ماریا بوتینا از دو سال پیش به عنوان دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشگاه آمریکن در شهر وشنگتن دی سی ویزای دانشجویی برای زندگی در آمریکا دریافت کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.