این روزها که کشورهای متعددی اعم از ایالات متحده آمریکا، انگلستان، ژاپن، استرالیا، نیوزلند و بلژیک اعلام کرده‌اند که تحت تاثیر نگرانی های امنیتی دیگر نمی‌خواهند به همکاری با شرکت چینی هواوی ادامه دهند، حالا کارشناسان و تحلیلگران پیش بینی کرده اند که این مساله به نفع شرکت کره‌ای سامسونگ به عنوان یکی از بزرگترین رقبای هواوی، تمام خواهد شد و سامسونگ قادر خواهد بود در میان اپراتورهای فعال در زمینه توسعه شبکه نسل پنجم اینترنت ۵G حرف بیشتری برای گفتن داشته باشد و به تقویت کسب و کار خود در این حوزه بپردازد.

هواوی دومین شرکت تولیدکننده موبایل و گوشی هوشمند در جهان و یکی از فعال‌ترین اپراتورهای مخابراتی به شمار می‌رود که با کشورهای بسیاری درباره برقراری شبکه نسل پنجم اینترنت   ۵Gهمکاری کرده است.

این درحالی است که ساموسنگ نیز بزرگترین تولیدکننده گوشی‌های هوشمند و ابزارهای نیمه هادی در جهان است اما این شرکت کره‌ای هنوز نتوانسته در عرصه برقراری شبکه های اینترنتی و مخابراتی در جهان جایگاهی برای خود دست و پا کند و حرفی برای گفتن داشته باشد. در حقیقت باید گفت که سهم سامسونگ در بازار تجهیزات شبکه ۴G پس از شرکت هایی نظیر هواوی، زد تی ای، اریکسون و نوکای در جایگاه پنجم این رده بندی جای گرفته است.

با این وجود این غول تکنولوژی کره‌ای قصد دارد موقعیت خود را در حوزه برقراری شبکه های مخابراتی و اینترنتی نیز ارتقا و استحکام بخشد تا بدین وسیله بتواند سهم بیشتری از بازارهای جهانی بدست آورده و سودآوری بیشتری نیز برای خود به امرغان بیاورد.

در گزارشی که بلومبرگ در این باره نوشته است، سامسونگ پیشتر نیز از برنامه‌های خود برای سرمایه گذاری ۲۲ میلیارد دلاری در بخش توسعه شبکه ۵G و فناوری های جدید مرتبط خبر داده بود که حالا به نظر می‌رسد نگرانی های روزافزون کشورهای مختلف نسبت به شرکت چینی هواوی که در جایگاه نخست اپراتورهای مخابراتی و اینترنتی جهان قرار دارد، می‌تواند بازی را به نفع شرکت‌های نوظهوری در عرصه ۵G نظیر سامسونگ تمام کند.

شرکت هواوی از سال گذشته به اتهام جاسوسی و شنود مکالمات و ارتباطات کاربران، شهروندان و مقامات آمریکایی از سوی دولت ایالات متحده و به دستور دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور به شدت تحت فشار قرار گرفته است و با اینکه بارها مقامات این شرکت تمامی اتهامات وارده را رد و تکذیب کرده‌اند، باز هم به نظر می‌رسد که تلاش کاخ سفید برای متقاعد کردن کشورهای هم پیمانش برای لغو قرارداد و قطع همکاری با هواوی به ثمر نشسته و موفق شده است که این کشورها را در تحریم این شرکت چینی مجاب کند.

ماجرا از اوایل سال جاری میلادی آغاز شد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که گوشی‌های هوشمند ساخت شرکت‌های چینی نظیر هواوی و زدتی‌ای از شهروندان و مقامات آمریکایی جاسوسی می‌کنند و اطلاعات شخصی و محرمانه بسیاری را تحویل دولت چین می‌دهد تا علیه ایالات متحده از آن‌ها استفاده کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.