رویترز نوشت، جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا روز پنجشنبه در سخنانی گفت: تا زمانی که روسیه کشتی های اوکراینی و خدمه آن را در توقیف نگه دارد، هیچ دیداری بین دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برگزار نخواهد شد.

بر اساس این گزارش وی افزود: در آینده نزدیک هیچ گونه شرایط و امکانی را برای برگزاری چنین دیداری متصور نیستم ، آن هم تا زمانی که کشتی ها و خدمه ها آزاد شوند.

روسیه حاضر نشده است تحت فشار کشورهای غربی کشتی های اوکراینی و خدمه آن را آزاد کند.

اوضاع در منطقه دریای آزوف جمعه ۲۵ نوامبر (۴ آذر ماه) وخیم شد. سه کشتی نیروی دریایی اوکراین با نقض کنوانسیون سازمان ملل، به آب‌های ساحلی روسیه وارد شده به‌سمت تنگه کرچ پیش رفتند.

براساس اطلاعات سرویس امنیت فدرال شبه‌جزیره کریمه، طرف اوکراینی هیچ‌گونه درخواستی برای عبور ناوگان خود از این تنگه ارائه نکرد. کشتی‌های اوکراینی به علائم هشدار دهنده مرزبانان روسی توجه نکرده «مانورهای خطرناک» را انجام دادند. در واکنش به این اقدامات تحریک‌آمیز، قایق‌های نظامی روسی و یک کشتی باری این کشور مانع ورود آنها به خلیج کرچ شدند. بعد از آن، جنگنده‌های سوخوــ۲۵ روسیه نیز گشت‌زنی در حریم هوایی منطقه را آغاز کردند. در این رابطه دستور داده شد تا تنگه کرچ به‌روی عبور و مرور کشتی‌های غیرنظامی بسته شود تا امنیت آنها در معرض خطر قرار نگیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.