گزارش اوپک بر مبنای آمار منابع ثانویه نشان می‌دهد تولید نفت ایران در ماه میلادی گذشته به ۲.۹۵۴ میلیون بشکه در روز رسید که ۳۸۰ هزار بشکه در روز در مقایسه با تولید ۳.۳۳۳ میلیون بشکه در روز در اکتبر، کاهش داشت.

میانگین تولید نفت خام ایران در سه ماهه سوم سال میلادی جاری ۳.۶۰۳ میلیون بشکه در روز بود که در مقایسه با ۳.۸۱۸ میلیون بشکه در روز در سه ماهه دوم، کاهش داشت.

طبق آمار منابع ثانویه، مجموع تولید اوپک که متشکل از ۱۵ کشور است در نوامبر ۳۲.۹۷ میلیون بشکه در روز بود که ۱۱ هزار بشکه در روز نسبت به ماه پیش از آن کاهش داشت. تولید نفت در امارات متحده عربی، عربستان سعودی و کویت افزایش یافت، در حالی که تولید علاوه بر ایران، در ونزوئلا، نیجریه و عراق کاهش داشت.

ارزش سبد نفتی اوپک در نوامبر ۱۴.۰۶ دلار یا ۱۷.۷ درصد نسبت به اکتبر کاهش یافت و به ۶۵.۳۳ دلار در هر بشکه رسید. ارزش سبد نفتی اوپک با تسهیل نگرانی ها نسبت به کمبود عرضه و تغییر توجه بازار به سوی احتمال اشباع عرضه، با بزرگترین ریزش ماهانه از ژانویه سال ۲۰۱۵ تاکنون روبرو شد. در این بین، آمار اقتصاد جهانی نه چندان مطلوب به خصوص در منطقه یورو، چین و هند و همچنین رشد ارزش دلار آمریکا و حاشیه سود ضعیف پالایش بر عملکرد بازار تاثیر منفی گذاشت.

براساس گزارش ماهانه‌ اوپک، ارزش سبد مرجع اوپک در در نوامبر ۶۵.۳۳ دلار در هر بشکه بود که ۱۴.۰۶ دلار یا ۱۷.۷درصد نسبت به ۷۹.۳۹ دلار در اکتبر کاهش داشت. میانگین ارزش سبد نفتی اوپک از ابتدای امسال تاکنون ۷۰.۷۵ دلار در مقایسه با ۵۱.۶۲ دلار در مدت مشابه سال گذشته بوده است.

قیمت نفت سنگین ایران در نوامبر ۶۲.۸۳ دلار در هر بشکه بود که ۱۴.۲۱ دلار یا ۱۸.۴ درصد در مقایسه با ۷۷.۰۴ دلار در اکتبر کاهش داشت. میانگین قیمت نفت سنگین ایران از ابتدای امسال تاکنون ۶۸.۹۷ دلار در مقایسه با ۵۰.۹۳ دلار در مدت مشابه سال میلادی گذشته بوده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.