به گزارش رویترز، رای ۱۱ نفر از اعضای حزب جمهوریخواه به همراه نمایندگان دمکرات کافی بود تا با عبور از حد نصاب ۶۰ رای، راه برای طرح موضوع دخالت آمریکا در جنگ یمن و توقف حمایت از ائتلاف سعودی باز شود.

با توجه به اینکه اعضای مجلس نمایندگان آمریکا هرگونه اقدامی در این ارتباط را به سال آینده میلادی و شروع به کار مجلس جدید موکول کرده اند، رای‌گیری چهارشنبه سنا بیشتر جنبه‌ای نمادین داشت و نشان‌دهنده کاهش شدید حامیان ریاض در عرصه سیاسی آمریکا بود.

با شروع به کار کنگره جدید آمریکا تا چند هفته دیگر، دمکرات‌ها اکثریت را در مجلس نمایندگان در دست خواهند گرفت و انتظار می‌رود طرح مورد اشاره به تصویب هر دو مجلس این کشور برسد.

اما «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا که همه تلاش خود را برای سرپوش گذاشتن برای جنایات عربستان سعودی به کار گرفته، تهدید به استفاده از حق وتو کرده است.

مطابق با قوانین آمریکا، رئیس جمهوری این کشور می تواند با وتو، مانع تبدیل شدن یک طرح به قانون شود، اما رای دو سوم اعضای نمایندگان دو مجلس کافی است تا این وتو را باطل کند.

قطعنامه یاد شده که به دست سناتورها «برنی سندرز» و «مایک لی» تدوین شده، با استناد به قانون اختیارات جنگی آمریکا، دولت این کشور را ملزم به قطع حمایت از جنگ یمن می‌کند.

این در شرایطی است که قطعنامه ای مشابه در ابتدای سال جاری به دست همین افراد ارائه شده، اما با رای 55 به 44، از دستور کار سنا خارج شده بود.

چرخش اخیر موضع نمایندگان سنای آمریکا را می توان نتیجه رسوایی آل سعود پس از قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستان سعودی در کنسولگری این کشور در ترکیه دانست.

دولت آمریکا با وجود مدارک آشکار از نقش حاکمان ریاض به ویژه ولیعهد عربستان، روابط سیاسی و تجاری دو کشور را بهانه ای برای سرپوش نهادن بر این جنایت کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.